Intent værd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 19 år,

Tusind tak for dit brev! Måske føler du dig ikke altid selv som en meget stærk person, men jeg skal da lige love for, at det var stærkt gjort at sende dit brev herind! Du er imponerende god til at se, hvilke situationer der gør, at du har det, som du har det lige nu. Det kan være vigtigt at forstå, hvilke oplevelser der har påvirket en til at føle noget bestemt, for så kan man tage fat på lige netop de oplevelser og arbejde sig igennem dem.

Dine venner har givet dig et rigtig godt råd: at tale en psykolog. Der er ingen tvivl om, at du er det værd! Du fortjener al den hjælp, der skal til, for at du får det godt. Også selvom det kan være svært at se, når man står med så mange hårde oplevelser i bagagen. Du har været udsat for nogle urimelige ting, og den måde, dine klassekammerater i folkeskolen, på efterskolen og i første grundforløb har behandlet dig på, er slet ikke i orden. Det er ikke din skyld, at de har behandlet dig sådan, og du fortjener at have det godt – præcis som alle andre mennesker fortjener at have det godt.

Jeg tænker, at det vil være en rigtig god start, hvis du kan få fortalt dine forældre om alle de oplevelser, du har haft, og som du har svært ved at komme over. Man kan nemlig ikke komme igennem sådanne oplevelser alene. Man har brug for nogen, der kan hjælpe og støtte en. Og man vil ofte også have brug for hjælp udefra – f.eks. en psykolog. Måske kan dine forældre gå med dig til lægen – eller måske har du lyst til at gøre det alene? Hvis du fortæller lægen om de oplevelser, du har haft - og om, at du har haft selvmordstanker siden du var 13-14 år, vil han/hun kunne henvise dig til en psykolog. Det betyder, at man kan få en stor del af regningen betalt af staten. Du kan også tale med din læge om, at du ikke har så mange penge, men altså holde fast på, at du har brug for hjælp.

Det kan være rigtig svært at skulle lukke op omkring så store og tunge følelser, og derfor kan det være rart, hvis der er nogen, der kan hjælpe en med at fortælle om det hele. Det er derfor, jeg foreslår, at du taler med dine forældre først. Det kan også være, at du kan skrive det hele ned til dine forældre, og så kan I snakke sammen ud fra det? Husk dog endelig på at lægen hører mange historier som din – og man er ikke ”forkert” eller ”unormal”, fordi man har selvmordstanker eller har brug for at tale med en psykolog. Lægen møder mange mennesker hver dag, der har forskellige ting, de har brug for hjælp til at komme igennem.

Det sidste, jeg vil skrive til dig, er, at jeg godt kan forstå, at du føler dig nervøs over, om dine efterskolevenner og de søde mennesker på hotellet pludselig kan finde på at forsvinde. Det er helt naturligt, du har det sådan efter det, du har oplevet. Frygten for at miste de gode venner er netop også noget, en psykolog vil kunne hjælpe dig med at komme igennem. Og det er vigtigt, at du får hjælp, for du fortjener at have det godt!

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.