Brev
I vil nok ikke forstå mig
Hmm, ved ikke hvordan jeg skal starte det her. Jeg er en pige på 13 år. Jeg ved ikke hvad der sker i mit hoved. Jeg føler mig bange konstant, bliver kaldt grimme ting på internettet, som billige luder osv..
Jeg vil ikke vågne igen. Jeg vil bare væk. Håber i vil svare snart.. Men hvis ikke er det okay.. Jeg kan ikke mere… Cutting har overtaget mig… jeg har intet… liv? Fucking lorte verden, hvorfor er jeg ikke bare fejlfri? Væk. Op til englene… Men jeg kommer i helvede!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg er glad for, at du har skrevet til BørneBrevkassen, for det lyder som om livet er meget svært for dig.
Du skriver, at du er bange og at cutting har overtaget dig, og du fortæller også om lysten til at komme væk fra livet. Når man har det sådan, kan det somme tider se ud, som om den eneste løsning er at komme væk.
Men heldigvis har en overlevelseskraft inden i dig fået dig til at bede om hjælp. Et eller andet sted langt inde i dig selv ved du måske godt, at der findes andre løsninger.
Og en start på en anden løsning end selvmord er at fortælle om sine vanskeligheder og tanker, som du nu har gjort.
Mon der er nogle voksne omkring dig, der ved, hvor svært livet er for dig? Hvis ikke, kunne det måske være en idé, at du betror dig til én, du har tillid til, f.eks. en person fra din familie eller en god lærer?
Jeg ved godt, at det kan være svært, men som jeg skrev før, er det vigtigt, at du fortæller om din situation, hvis du gerne vil have det bedre.
Og det tror jeg, du vil...
Jeg tænker, at du kunne have glæde af at kontakte rådgivningen i Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. De har en hjemmeside der hedder
www.selvskade.dk
. Her kan du se, hvordan de hjælper unge som dig. Og husk, du er ikke alene.
Du kunne måske også have glæde af at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på vores Børne/UngeChat. Her har du mulighed for at fortælle lidt mere om dit liv, hvis du vil, og snakke videre om, hvad der er bedst for dig.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.