Brev
Hvorfor er jeg hele tiden ked af det…
Hvorfor er jeg hele tiden ked af det inden i og gør virkelig mange dumme ting
Nogle gange har jeg ikke løst til at leve mere
Jeg føler også af min mor gør forskel på mig og min søster
er det nomalt??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev.
Du fortæller om nogle forskellige ting, og spørger, om det er normalt. Der er (desværre) helt sikkert andre børn og unge i Danmark, der har det som dig, men det betyder ikke, at det er normalt, eller at det er okay, at du har det sådan. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet, og at du ikke bare accepterer at tingene er, som de er.
Når man er rigtig ked af det, kan man godt komme til at gøre nogle ting, som man måske synes er ”dumme”. Men nogle gange kan man også synes, at næsten alt hvad man gør, er dumt – simpelthen fordi man er for hård ved sig selv. Piger og drenge, som har lavt selvværd, kan f.eks. være rigtig hårde ved sig selv.
Der kan være mange grunde til, at man er hård ved sig selv, ligesom der kan være mange grunde til, at man hele tiden er ked af det indeni – men heldigvis kan man arbejde med at ændre det, når man bliver opmærksom på det. Så du er allerede nået rigtig langt ved at opdage, hvordan du har det, og ved at undre dig over, om det er normalt.
Du skriver, at du føler din mor gør forskel på dig og din søster. Kunne du mon tale med din mor om det? Måske har din mor en forklaring på, hvorfor hun gør som hun gør. Det kan f.eks. være fordi din søster er yngre eller ældre end dig. Men det kan også være, at det slet ikke er hendes mening at gøre forskel på jer, og så er det godt, at hun får at vide, at du har det sådan. Hvis du kan komme i tanke om nogle bestemte ting eller situationer, hvor du føler, at hun gør forskel på jer, er det nemmere for jer at snakke om.
Når du får det sådan, at du ikke har lyst til at leve mere, er det rigtig vigtigt, at du ikke er alene. Du skal snakke med en voksen om, at du har det sådan nogle gange. Det er ikke unormalt at få selvmordstanker, når man har det rigtig svært, men det er et tydeligt tegn på, at man har brug for støtte fra en voksen til at få det bedre. Måske kan du vise dit brev til din mor eller far? Det kan også være, at du har en bedsteforælder, en sød lærer, en klubpædagog eller en venindes mor, som du har lettere ved at snakke om det med.
Mange børn og unge har det som dig i perioder. Jeg ville ønske, at jeg kunne fortælle dig, hvorfor du hele tiden er ked af det indeni, eller hvorfor du synes, at du gør ”mange dumme ting”. Men det er svært at vide, fordi der er mange ting, som jeg ikke ved om dig. Derfor synes jeg, at du skal ringe til Børnetelefonen på 116111, hvis du ikke har lyst til at snakke med en voksen, du kender.
Kærlig hilsen Børnetelefonen