hvorfor begår folk selvmord?

hej jeg er en pige på 14 år

jeg undre mig over hvorfor depression er så hårdt for folk

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du undrer dig, og du stiller et rigtig godt og svært spørgsmål.
Jeg vil forsøge at besvare det, så godt jeg kan.

En depression er en meget kompleks sygdom, som mange andre psykiske sygdomme også er. Det er sværere at forstå, helt præcist hvad der sker, når det foregår inde i hovedet – men psykisk sygdom skal tages lige så alvorligt som fysisk sygdom, selvom det er sværere at se med det blotte øje, hvad der er galt.

Når man har en depression føler man sig nedtrykt og finder ikke rigtig glæde ved de samme ting, som man har gjort før. Mange med en depression er mere trætte end de plejer at være. Hvis depressionen er meget alvorlig, kan man opleve ikke at kunne se mening med noget. Man kan med andre ord føle sig lidt modløs og have svært ved at se noget positivt i tilværelsen.

Derfor tænker jeg, at svaret på dit spørgsmål er, at det er hårdt for folk at have en depression, fordi de ikke kan gøre de ting de plejer og fordi de ikke finder glæde ved de ting, de plejer. Måske kan de ikke sove og måske mærker de en indre uro, som de ikke har været vant til. Måske føler man ikke at man længere kan være den gode veninde eller ven, man ellers plejede at være.

Det kan føre til at nogen måske miste håbet om, at det nogensinde bliver “som det var engang” igen. Og hvis man ikke tror på, at man ved professionel hjælp kan få det bedre, så er det, at nogen begynder at få tanker om at tage deres eget liv. Desværre.

Jeg har talt med en del unge, som er pårørende til en der har en depression eller en som har begået selvmord. De fleste en eller anden form for skyld eller skam, fordi de føler, at de burde have gjort noget. Eller ikke kan forstå at deres selskab eller venskab ikke var nok til at holde de mørke tanker væk hos den depressive.

Men det er vigtigt at huske på, en der har selvmordstanker ofte har gået med svære tanker alene selv – længe. Tanker man som pårørende måske ikke kunne vide noget om. Og selv hvis man kender til dem, er det altid en voksens ansvar at der gøres noget. Og i allersidste ende kan den der har selvmordstanke kun få hjælp, hvis vedkommende ønsker det og beder om det.

Der er ofte ikke kun én grund til, at man får en depression, det er derfor, jeg skriver, at det er en kompleks sygdom – mange ting kan spille ind, både ens gener, men også ydre omstændigheder som fx stressende oplevelser eller sorg.

Det kan også have noget at gøre med ens personlighed, der er rigtig meget, der har en betydning for om man får en depression eller ej. Men én ting er sikker, man får hverken en depression, fordi man er doven eller ikke kan tage sig sammen.

Det er rigtig godt at række ud og søge hjælp, hvis man mærker nogle af symptomerne ved depression – det vil jeg også opfordre dig til, hvis enten du eller andre du kender har en depression. Ens egen læge kan hjælpe og ellers kan psykiatrifonden, en skolepsykolog eller os på BørneTelefonen også være gode at tale med. Vi har nr. 116 111 – og du kan både chatte, ringe eller sende beskeder helt anonymt.

Jeg håber, at du har fået lidt svar på din undren, og at du vil kontakte os igen, hvis du har flere spørgsmål eller har brug for at tale eller skrive sammen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.