hvordan skal jeg sige til min forældre at jeg har selvmords tanker og cutter i mig selv?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14-årige pige

Mange tak for dit brev. Det lyder som om, at du har det svært lige nu. Hvor er det modigt, at du beder om hjælp og har skrevet herind. Det fortæller mig, at du har styrke til at handle, når du føler, du ikke har det godt og tingene ikke er, som de skal være. Du har ret til at have det godt.

Du skriver, at du  er begyndt at selvskade for nyligt, og at det ville være nemmere, hvis du ikke var her længere. Det er meget alvorligt. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der mon var på spil inde i dig, når du får trang til at selvskade? Er der mon sket noget særligt for nyligt? Så svære tanker du har skal man ikke gå alene med. Svære tanker har det med at vokse, hvis ikke taler om dem. Lidt ligesom luft i en ballon.

Vi ved at disse tanker og handlinger ofte er et tegn på, at der er noget, der er så svært, at man ikke selv kan overskue det. Ofte handler det slet ikke om, at man har et ønske om at skade sig selv og ikke ønsker at leve mere. Er det mon også sådan, du har det?

Du nævner, at du føler dig ensom og ikke rigtig har nogen venner. Kan det have noget med det at gøre, eller er der noget andet, der vækker de følelser inde i dig?

Jeg ved ikke, om du ved det, men der er faktisk mange unge, der på et tidspunkt har cuttet og haft selvmordstanker. Jeg nævner det, fordi det måske kan være en lettelse for dig, så du ikke skal føle dig så forkert og blive bange for de her tanker.

Det er rigtig godt, at du vil tale med dine forældre. Jeg ved , at mange unge har svært ved at tale om deres tanker og handlinger. Måske har du det sådan?

En måde du kan tale med dine forældre på, er ved at lave en aftale med en bestemt dag og tidspunkt, så alle sætter tid af. Så ved dine forældre, at du gerne vil tale og de kan sørge for, at der måske er en anden der passer dine søskende. Måske kan du sende dine forældre en SMS, så I kan få lavet en aftale?

En hjælp til at starte samtalen kan være at du viser  dette brev – og med mit svar, hvis du har lyst? Så har I noget at tale ud fra. Det kan nogen gange være lettere at sige ting på skrift end at sige dem højt i starten.

Derudover virker det som om, at din lærer er meget opmærksom. Jeg synes, at det vil være en god idé at være tale med din lærer, hvis det er en du stoler på. Eller måske en anden lærer, du stoler mere på? Din lærer skal nemlig sørge for, at alle har det godt i klassen og vil kunne hjælpe dig.

Jeg ved, at mange børn og unge, med tanker som dine, ofte får det bedre. Det, der hjælper mest, er at sige sine tanker og følelser højt, selvom det kan være svært. Det hjælper at få talt om følelsen af ensomhed, og hvad man kan gøre. Så kan man få hjælp til at se igennem de mørke skyer og få øje på lysere tider.

Du kan også ringe på tlf. 116 111 – vi vil rigtigt gerne tale mere med dig. Måske kan vi sammen finde ideer til, hvad du kan gøre. Du kan også kontakte LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade De har hjulpet mange unge, der ligesom dig cutter og har selvmordstanker. De kan have erfaringer fra andre unge, som du kan bruge.

Jeg håber virkelig, at du kan bruge dit mod til at få talt med dine forældre om de ting, du har fortalt mig.

Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.