Hvordan fortæller jeg ham det?

Hej…….

Den her gang håber jeg i svare mig, de sidste to gange jeg har skrevet her ind har jeg fået af vide at i ikke kunne svare mig.

Jeg er i gang med at blive udredt for angst og depression, jeg har selvmordstanker hverdag. Mit store ønsker lige nu er at fortælle det til min bedste ven, men jeg er bange for at jeg gør ham ked af det.

I 2008 mistede han sin far i en bilulykke, for et år siden fik han en depression og for ca. et halvt år siden udviklede hans depression til angst og OCD.

Som sagt vil jeg rigtig gerne fortælle ham hvordan det står til med mig, men jeg er utrolig bange for at gøre ham ked af det da han er meget skrøbelig. Har ingen ide om hvad jeg skal gøre, håber i kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil betro dig til din bedste ven. Du står selv i en svær tid med angst, depression og selvmordstanker. Hvor er det godt, at der er nogen, der hjælper dig med at finde ud af, hvad der sker med dig. Når du er blevet udredt, vil det være muligt at lægge en plan sammen med dig, som forhåbentlig gør, at du får det bedre.

Det er fint, at du har lyst til at tale med andre om dit liv. Det anbefaler vi tit, fordi det kan være en stor lettelse at dele sine tanker og følelser med andre. Nu overvejer du, om det er din bedste ven, du skal dele med. Selv om du selv har det svært, har du alligevel overskud til at tage hensyn til din bedste ven. Det er flot!

Den person, man vælger at betro sig til, skulle gerne kunne rumme de ting, man fortæller. Ellers kan der nemt opstå flere problemer. Jeg kender ikke din ven, men jeg kan godt forstå dine bekymringer for, om han er i stand til det.

Jeg ved ikke, hvor meget du har fortalt din ven om dig selv, men måske var det en idé, at du bare fortæller ham lidt om, hvordan du har det. F.eks.kunne du fortælle, at du også kender til angst og depression, og at livet ikke altid bare kører derud af for dig. Og samtidig fortælle, at du heldigvis får hjælp, og at du nok skal klare det sammen med dem, der hjælper dig.

På den måde deler du dit liv lidt med ham, uden at han behøver at blive bange for, om det nu kommer til at gå for dig. Hvis du kan gennemføre det, tænker jeg, at det er ok at fortælle ham om dine problemer. Men hvis du synes, det lyder svært at gennemføre, tror jeg, det er bedre, at du ikke deler dine problemer med ham. Så er det bedre både for dig og for ham, at du vælger en anden at betro dig til.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.