Brev
Hvordan fortæller jeg ham det?
Hej…….
Den her gang håber jeg i svare mig, de sidste to gange jeg har skrevet her ind har jeg fået af vide at i ikke kunne svare mig.
Jeg er i gang med at blive udredt for angst og depression, jeg har selvmordstanker hverdag. Mit store ønsker lige nu er at fortælle det til min bedste ven, men jeg er bange for at jeg gør ham ked af det.
I 2008 mistede han sin far i en bilulykke, for et år siden fik han en depression og for ca. et halvt år siden udviklede hans depression til angst og OCD.
Som sagt vil jeg rigtig gerne fortælle ham hvordan det står til med mig, men jeg er utrolig bange for at gøre ham ked af det da han er meget skrøbelig. Har ingen ide om hvad jeg skal gøre, håber i kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil betro dig til din bedste ven. Du står selv i en svær tid med angst, depression og selvmordstanker. Hvor er det godt, at der er nogen, der hjælper dig med at finde ud af, hvad der sker med dig. Når du er blevet udredt, vil det være muligt at lægge en plan sammen med dig, som forhåbentlig gør, at du får det bedre.
Det er fint, at du har lyst til at tale med andre om dit liv. Det anbefaler vi tit, fordi det kan være en stor lettelse at dele sine tanker og følelser med andre. Nu overvejer du, om det er din bedste ven, du skal dele med. Selv om du selv har det svært, har du alligevel overskud til at tage hensyn til din bedste ven. Det er flot!
Den person, man vælger at betro sig til, skulle gerne kunne rumme de ting, man fortæller. Ellers kan der nemt opstå flere problemer. Jeg kender ikke din ven, men jeg kan godt forstå dine bekymringer for, om han er i stand til det.
Jeg ved ikke, hvor meget du har fortalt din ven om dig selv, men måske var det en idé, at du bare fortæller ham lidt om, hvordan du har det. F.eks.kunne du fortælle, at du også kender til angst og depression, og at livet ikke altid bare kører derud af for dig. Og samtidig fortælle, at du heldigvis får hjælp, og at du nok skal klare det sammen med dem, der hjælper dig.
På den måde deler du dit liv lidt med ham, uden at han behøver at blive bange for, om det nu kommer til at gå for dig. Hvis du kan gennemføre det, tænker jeg, at det er ok at fortælle ham om dine problemer. Men hvis du synes, det lyder svært at gennemføre, tror jeg, det er bedre, at du ikke deler dine problemer med ham. Så er det bedre både for dig og for ham, at du vælger en anden at betro dig til.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen