Brev
Hvad skal jeg gøre! hjælp mig!
Hej BB
Jeg er en pige på 16 der går rundt med selvmordstænker og jeg kan ikke klare livet mere.
i skole kan jeg ikke koncentrere mig jeg er ikke særlig god til at skrive eller læse
bliver mobbet de råber dø din møgso eller fede so, luder.
jeg skære i mig selv næsten vær dag så men kan godt sige jeg er en cutter livet er svær når man ikke gider og leve det! ;(
har ikke skrevet hele min his. den lang og jeg begynder at blive ked af det vejr gang jeg skriver eller snakke om det
har adhd og bliver meget hurtig sur i skolen og hjemme jeg kan sige til min far og min mor at de bare skal dø og engang sagde jeg til dem at jeg ikke elsker dem mere og de ikke er mine forældre
jeg bliver rigtigt ked af det når jeg har sagt det. gider ikke og tage piller for det. kansnart ikke leve mere med det begår snart selvmord hvis jeg ikke kan få hjælp HJÆLP MIG!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Mange tak for dit modige brev. Det er godt du har turdet skrive, og fortælle hvordan du har det.
Det er ekstra modigt, fordi du syntes det er lidt svært at skrive og fordi det gør dig ked af det, når du fortæller om det. Og det kan jeg godt forstå det gør.
Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig. Jeg har valgt, at dele tingene lidt ind. Det gør det lettere for mig at overskue, og måske også for dig?
De andres mobning og dine tanker om selvmord
Det er urimeligt at nogen mobber dig. Og det er helt, helt urimeligt, når mobningen bliver så grov, at du får lyst til at flygte fra det hele, og tænker på selvmord.
De er virkelig grove, når de råber så grimme og tarvelige ting efter dig. Det skal stoppes, for det er en helt forkert måde at opføre sig på overfor andre.
Så selvfølgelig skal du have hjælp! INGEN skal have det sådan som du har det, uden at der er nogen der hjælper.
Er der voksne, der kender til mobningen? Ved de hvor grov den er? Og ved de, at du har tanker om selvmord? At du cutter for at kunne holde det ud?
Det er VIGTIGT at både dine forældre og skolen ved, at der er nogen der mobber dig, og hvad det gør ved dig.
Det er skolens ansvar at sørge for, at ingen bliver mobbet. Og dine forældre skal vide det, så de kan passe på dig og sørge for, at du får hjælp.
Så hvis ikke de ved det, så skal de have det at vide. For du skal under INGEN omstændigheder gå alene med konsekvenserne af de andres mobning, eller med tankerne om selvmord.
Hvis du ikke lige ved, hvordan du kan fortælle det, eller hvem der kan hjælpe dig med det, så ring til os på BørneTelefonen 116 111.
Vi er rigtig gode til at hjælpe børn og unge med at finde ud af, hvem der kan hjælpe dem, og hvordan man kan fortælle svære ting til andre.
Hvis skolen allerede ved, der er nogen som mobber dig, og de ikke har gjort noget ved det endnu, så er det vigtigt at de får det at vide igen! De skal vide hvor alvorligt det er.
Hvis dine forældre syntes det er svært at hjælpe dig med at fortælle det til skolen eller kommunen, så har BørneTelefonen nogle bisiddere, som vil kunne hjælpe dig/jer.
Du kan læse om bisidderne på vores hjemmeside, eller du kan ringe til os på BørneTelefonen og få mere at vide.
Dine forældre og ADHD
Som alle andre teenagere bliver du irriteret og vred på dine forældre, og får sagt nogle ting som du bagefter fortryder og bliver ked af.
Det tror jeg godt dine forældre ved, men jeg kan godt forstå, du bliver ked af det. For det er ikke rart at være uvenner med dem man elsker og holder af. Måske bliver du også ekstra vred og ekstra ked af det, fordi du samtidig har ADHD?
Der er i hvert fald stor forskel på, at være en familie med et barn med ADHD, og på at være en familie med en teenager med ADHD.
Måske kan du også mærke, at der er ting, som er blevet sværere for dig, og sværere mellem dig og dine forældre gennem de senere år?
Du og dine forældre kender måske allerede ADHD Foreningen? De har stor erfaring med hvad ADHD kan betyde når man bliver teenager.
Måske har du og dine forældre lyst til at høre mere om det, og få gode råd. Så kan I kontakte ADHD Foreningen på tlf. 7021 5055 eller på www.adhd.dk
Dine forældre er også altid velkommen til at ringe til os på ForældreTelefonen på tlf. 3555 5557. Her kan de få råd til hvordan de støtter og hjælper dig. Både ift. mobningen, og ift. cutningen og selvmordstankerne.
Du er nemlig, desværre ikke den eneste unge, der har det rigtig svært. Mange unge får hjælp fra deres læge, kommunens anonyme psykologiske rådgivning eller andre steder. De får også hjælp UDEN de skal spise piller.
Det kan de fortælle meget mere om få telefonrådgivningen både på BørneTelefonen og på Forældretelefonen.
Har du mon mod til at vise dine forældre dit brev og mit svar?
Hvis du har modet, så får du både fortalt dem om mobningen, tankerne om selvmord og at du er rigtig ked af nogle af de ting, du får sagt til dem, når du er rigtig vred.
Det er måske lidt lettere, at de kan læse, det du allerede har skrevet, end hvis du skal sige det hele en gang til?
Så dét kunne være en god måde, at starte en ellers svær samtale med dine forældre. Jeg ved at der er mange børn og unge, der også bruger deres brev og vores svar på den måde.
De fleste forældre bliver først meget kede af at høre, at deres barn har det svært. Men de bliver også utrolig glade over, at deres barn har turdet fortælle det til dem, og vil gøre alt hvad de kan for at barnet får hjælp.
Når mange ting er svære på én gang
Der er mange ting, der er svært i dit liv lige nu. Også flere end jeg har kunnet skrive om her. For jeg kan kun skrive ét eneste brev.
Hvis du ikke tror dine forældre kan hjælpe, eller du ikke er helt parat til at fortælle dem det endnu; Så håber jeg rigtig meget, at du også har lyst til at ringe til vores gratis og anonyme telefonrådgivning på 116111.
Det er lidt lettere, når man kan tale sammen og stille hinanden spørgsmål undervejs.
Alle rådgivere, der sidder på telefonen er rigtig søde og dygtige, og vil gøre alt for at hjælpe dig når du ringer. Og det er dig der bestemmer hvad I skal tale om.
Hvis du fortæller dem id-nummeret på dit brev, så behøver du ikke fortælle helt forfra, så kan rådgiveren finde dit brev og læse det og du er stadig anonym.
Godt du er parat til at få hjælp, og godt du skrev!
De varmeste tanker og knus til dig fra BørneTelefonen