Hvad skal jeg gøre?

Hej jeg er en pige på snart 13 år og har overvejet at tage mit liv fordi at i skolen bliver jeg mobbet og der hjemme bliver jeg råbt af og skældt ud af min mor.

Min far bor i et andet land og det er svært at sige sådan nogle ting til ham ? men der er også det at jeg ikke kan sige det til nogle fordi at jeg har ikke nogle bedste veninde eller rigtig nogle venner ?

Da jeg var 11 år har det været på tankerne at tage mit ejet liv men da jeg ikke kunne få mig til det er jeg begyndt at skære i mig selv og slå mig selv. Og jeg ved hvis jeg ikke får hjælp nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre ??????

Kh en pige der har brug for hjælp?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 13

Tak for dit brev. Jeg er så glad for at du har skrevet til os for at få hjælp, for det viser at der også er en side af dig som gerne vil have hjælp til at få det bedre. Jeg kan godt forstå, at det ikke altid er nemt at være dig, og så kan du komme til at vende smerten indad ved at skære i dig selv eller at slå dig selv, eller ved at overveje at begå selvmord. Men der er jo slet ikke noget galt med dig. Dine omgivelser er svære at være i, og de skal meget gerne laves om til at blive bedre, så du også kan få det godt. Din mor har måske brug for at lære noget om, hvordan I kan snakke sammen om tingene i stedet for at råbe af hinanden og skælde ud? Det er først og fremmest din mors ansvar, sådan som I har det sammen derhjemme.
Mobning i skolen er altid et problem, der opstår i en klasse, fordi den ikke fungerer godt. Det er ikke din skyld, at du bliver mobbet, det har ikke noget med dig at gøre.
Så jeg håber, at du kan tænke sådan om det, at du har nogle lidt besværlige omgivelser, både derhjemme og i skolen, men det skal ikke gå ud over dig. Det er godt, at du beder om hjælp, for på den måde kan du måske få sat gang i at ændre ved de omgivelser.
Jeg tænker, at du har brug for, at nogle voksne hjælper dig. Du skriver, at du ikke har god hjælp i dine forældre. Hvad med en lærer fra skolen? Er der mon en af dine lærere, du har tillid til? Hvis der skal gøres noget ved mobningen, er det lærerne, der skal gøre noget ved det.

Det kan også være, at din lærer har nogle ideer til, hvordan du kan få nogle venner i skolen? Eller måske er der nogle fritidsmuligheder, som du kunne begynder at gå til, så du derigennem kunne få nogle venner?  Det er også altid muligt at gå til skolens sundhedsplejerske. Du kan spørge din lærer om, hvordan du kan komme til at snakke med hende.

Hvis du synes, det er for svært at snakke med nogen på skolen, vil jeg meget råde dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Rådgiveren har også mulighed for at sætte dig i forbindelse med en bisidder, som er en sød voksen, der kan hjælpe dig med at snakke med kommunen, der hvor du bor. Kommunen kan måske hjælpe dig og din mor med at få det bedre sammen ved at have nogle samtaler med jer.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.