Brev
Hvad med mig?
Hej BB
Jeg er en pige på 13.
Jeg har det rigtig svært med mig selv generelt. jeg hader min krop og den måde jeg ser ud. Jeg kan ikke lide af se på mig selv og jeg har ar ned at venstre arm fra cutting.
da jeg var yngre (omkring 7-8 år) begyndte jeg at få selvmordtanker så jeg har haft dem i nogle år nu. Jeg har et rigtig svært forhold til min far fordi han siger grimme ting til mig og sådan aldrig rigtig har været der for mig.
Jeg har taget sådan en depressionstest (staves) på internettet flere gange og den siger at jeg er meget deprimeret og at jeg skal gå til en læge omgående men hvordan siger man lige det til sin mor? “Hey mor, jeg er deprimeret så kan vi ik gå til lægen og få en recept?” Ej, vel? hvordan kommer jeg ud af det her? jeg vil gøre næsten alt
hilsen miiigg
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at finde en måde at fortælle din mor, at du føler dig deprimereret. Du skriver ikke så meget om jeres forhold, men jeg får fornemmelsen af, at du godt kunne tænke dig, at fortælle din mor om hvordan du har det?
Du skriver, du har haft det sådan her i nogle år, så jeg tænker, at din mor måske også har lagt mærke til, at du ikke er ok? Måske vil hun blive glad for, at du viser hende den tillid og fortæller hende om hvordan du har det, så hun får mulighed for at hjælpe dig? Måske kan du printe den test ud du har lavet på nettet og give den til hende? Så vil hun nok spørge dig om, hvordan du har det og hvordan hun kan hjælpe? Kunne det være en måde, at få taget hul på en snak om hvordan du har det?
Det kan også være at der er nogle andre voksne i dit liv, som du har mod på at fortælle hvordan du har de? Det kan være en lærer, et andet familiemedlem eller en anden voksen du føler dig tryg eller måske en veninde, der kan støtte dig i at få talt med en voksen?. Måske kan du bruge det mod du brugte, da du skrev herind, til at fortælle om hvad der fylder inden i dig, så det bliver muligt for andre at hjælpe dig.
Det lyder ikke rart at have en far, der siger grimme ting og ikke er der for dig. Jeg kan ikke helt finde ud af om dine forældre er skilt eller er sammen? Det er i hvert fald ikke ok, at din far ikke behandler dig med respekt og taler ordentligt til dig, Du har fortjent at blive behandlet ordentligt. Det tænker jeg også vil være godt at få sagt til din mor og måske få skrevet til din far, at du har brug for at han også støtter dig.
Det lyder som om, at der er del ting inden i dig, der kunne have brug for at få luft så de ikke fylder så meget. Jeg tænker dog også, at du har brug for nogle, der kan hjælpe dig med og støtte dig i, at du finder ud af, at du er god nok og er lige som du skal være! For det er du!
Jeg håber at du kan bruge mine tanker og råd - og få taget mod til at få en snak med en god voksen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen