Hvad med mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at finde en måde at fortælle din mor, at du føler dig deprimereret. Du skriver ikke så meget om jeres forhold, men jeg får fornemmelsen af, at du godt kunne tænke dig, at fortælle din mor om hvordan du har det?

Du skriver, du har haft det sådan her i nogle år, så jeg tænker, at din mor måske også har lagt mærke til, at du ikke er ok? Måske vil hun blive glad for, at du viser hende den tillid og fortæller hende om hvordan du har det, så hun får mulighed for at hjælpe dig? Måske kan du printe den test ud du har lavet på nettet og give den til hende? Så vil hun nok spørge dig om, hvordan du har det og hvordan hun kan hjælpe? Kunne det være en måde, at få taget hul på en snak om hvordan du har det?

Det kan også være at der er nogle andre voksne i dit liv, som du har mod på at fortælle hvordan du har de? Det kan være en lærer, et andet familiemedlem eller en anden voksen du føler dig tryg eller måske en veninde, der kan støtte dig i at få talt med en voksen?. Måske kan du bruge det mod du brugte, da du skrev herind, til at fortælle om hvad der fylder inden i dig, så det bliver muligt for andre at hjælpe dig.

Det lyder ikke rart at have en far, der siger grimme ting og ikke er der for dig. Jeg kan ikke helt finde ud af om dine forældre er skilt eller er sammen? Det er i hvert fald ikke ok, at din far ikke behandler dig med respekt og taler ordentligt til dig, Du har fortjent at blive behandlet ordentligt. Det tænker jeg også vil være godt at få sagt til din mor og måske få skrevet til din far, at du har brug for at han også støtter dig.

Det lyder som om, at der er del ting inden i dig, der kunne have brug for at få luft så de ikke fylder så meget. Jeg tænker dog også, at du har brug for nogle, der kan hjælpe dig med og støtte dig i, at du finder ud af, at du er god nok og er lige som du skal være! For det er du!

Jeg håber at du kan bruge mine tanker og råd - og få taget mod til at få en snak med en god voksen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.