Hvad gør jeg

Min ven har selvmordstanker så hvad skal jeg gøre for at hjælpe ham

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det er ikke rart, når nogen har det så skidt, at de kan overveje selvmord. Jeg ved ikke, om der er voksne, der snakker med din ven, men det bedste du kan gøre er, at fortælle en voksen om, at du ved, at din ven har de tanker.

Jeg er godt klar over det nok vil føles svært, for måske har din ven sagt, du ikke må sige noget til nogen? Men det er alt for alvorligt sådan som din ven har det, til du alene skal bære rundt på den viden. Jeg tænker det nok også påvirker dig og gør dig bekymret for din ven, hvilket er helt forståeligt. Derfor så flot, du har valgt at skrive til os.

Jeg håber du vil tage fat i en voksen. Måske er din ven en fra din skole ?. Så vil det være godt, at du fortæller det til den lærer, du snakker bedst med. Måske er det en, som du kender et andet sted fra, og så vil det være godt, at du fortæller det til din mor eller far. Hvis ikke du kan snakke med din mor eller far om det, vil det være bedst, at du fortæller det til en anden voksen, som måske også kender din ven.

Det er rigtig vigtigt, at der er en voksen, der får at vide, at din ven har det meget skidt. Hvis du synes, at det er svært at snakke med dine forældre eller din lærer om det, kan du også altid aftale en tid hos skolens sundhedsplejerske. Det sker desværre af og til, at børn har det rigtig skidt. Skolens sundhedsplejerske ved rigtig meget om, hvordan man bedst hjælper børn, der har det dårligt.

Hvis du ikke synes, at du kan snakke med nogle af de voksne, jeg har foreslået, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen og snakke mere om, hvordan din ven har det. Dem der passer BørneTelefonen ved også meget om, hvordan man hjælper børn, der har det skidt.

Du har jo også muligheden for at fortælle din ven, at han/hun er meget velkommen til selv at kontakte BørneTelefonen, så vi kan hjælpe din ven. Måske du kan sidde ved siden af din ven, hvis det føles lidt svært for din ven at gøre alene?

Din ven er heldig at have så sød en ven som dig, som bekymrer sig og gerne vil hjælpe. Håber du kan bruge nogle af ideerne, dels så du ikke går alene med den viden, men også så din ven kan få hjælp til at få det bedre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.