Brev

Hjælp til at komme hurtigere igennem systemet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Hvor er det godt, at du stadig har kræfter til både at tænke på eksaminer og efterskole. Selvom du føler dig presset fra mange sider: Dine selvmordstanker, dit dårlige forhold til din krop og dit liv ‘bag facaden’. Du har det ikke godt.

Dag efter dag møder du alligevel smilende op i skolen. Andre tror, at de ved, hvordan du har det. Men det ved de ikke.

Ingen kan fortælle dig om livet, som du oplever det bag facaden. En test kan heller ikke fortælle andre mennesker ‘sandheden’ om dig.

Forældre, læger og psykologer ved intet om at være dig. De har brug for din hjælp til at forstå dig. Du kan gøre nogle ting, der gør det lidt lettere for dem at hjælpe dig. Jeg har nogle råd til dig:

  1. Du skriver, at du lige nu går hos en psykolog. Men at du ikke får det bedre af samtalerne. Vær så åben som muligt. Psykologen skal have at vide, at du ikke føler dig hjulpet af jeres samtaler. En dygtig psykolog vil gerne høre, om samtalerne egentlig virker og hjælper dig.
  2. Du skal ikke frygte at blive indlagt af PPR-psykologen. Tværtimod er det bedst at være 100% ærlig om livet ‘bag facaden’, når I taler sammen. Fortæl om hvor meget det betyder for dig at få taget dine eksaminer for derefter at kunne komme på efterskole. Han eller hun vil se dig som en person, der har planer for fremtiden. En god psykolog vil støtte op om dine fornuftige planer.
  3. Når du er under 25, er det en god ide, at en psykiater afgør, om piller vil kunne hjælpe dig. Du kommer i kontakt med en psykiater gennem din læge, der kan henvise til ham eller hende. Hvis du kontakter Bedre Psykiatri Ungdom, kan de også fortælle dig lidt om brug af piller. Og du kan tale videre med dem om, hvad du kan gøre lige nu.
  4. Hvor er det godt, at du ikke gav op over for din mor. At tale med mor eller far er vigtigt. De skal vide, hvordan du har det. På den måde giver du din familie den bedste chance for at hjælpe dig. Brug dine forældre, så meget du kan.
  5. Det er også godt, hvis du kan finde en god person i skolen, som du kan sige det til. Måske er der ting hjemme eller i skolen, de voksne skal ændre på. For der er tit gode grunde til, at man har det dårligt. Selvmordstanker kommer sjældent ‘ud af det blå’. Tankerne om at afslutte sit eget liv er signal til, at man sammen med sine nærmeste skal ændre på noget i hverdagen.

Prøv at rangordne disse forslag. Giv nr 1 til det forslag, du har nemmest ved at tage fat på og tror mest på. Giv nr 2 det næst-nemmeste osv. Når alle forslag har et nummer, har du en liste, der passer til dig. En plan som du kan holde dig til. Og som kan give en form for overblik i en svær tid.

Mens du venter på at tale med ppr-psykologen, kan du gøre nogle ting: Mange oplever, at det afstresser at bevæge sig. Hvis du kan, så er det en god ide at gå eller cykle en tur hver dag. Andre har også glæde af at skrive tankerne ned på papir, så de samler sig. Det kan give ro og klarhed. Gå tidligt i seng og få sovet godt – hvis du kan.

Jeg tror, at du kommer igennem denne svære periode, for du virker som en person, der handler. Men også som en person, der tænker godt over tingene.  Mange andre unge har været igennem svære perioder – og er kommet igennem dem. Det tror jeg også, at du kan!

Hvis du alligevel oplever, at intet hjælper, så giv ikke op. Husk, at du altid kan tage fat i os igen på 116 111. Så taler vi om, hvilke muligheder, du så har. Vi er der altid for dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

 

 

 

 

Få flere gode råd om Hvordan du fortæller om noget svært

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

Her kan du se en film med seks råd om, hvordan man fortæller noget svært. Du kan også få hjælp til at bygge et brev, hvis du hellere vil starte med at skrive det.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Hvis du ikke har det godt derhjemme, har du ret til at få hjælp fra kommunen. Du kan ringe til kommunen og fortælle, hvad der foregår hjemme hos dig, og du kan være anonym, når du ringer.

Læs mere

Gratis psykologhjælp – oversigt

Tilbyder din kommune gratis psykologhjælp til unge? Tjek her:

Læs mere

Psykiatrifonden

Du kan ringe, chatte eller skrive til brevkassen, og du kan finde gode råd og værktøjer til at få det bedre.

Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.