Hjælp mig så hurtigt som muligt!

Hej

jeg er en pige på 15 år, og går i 9 klasse. Jeg har i 2 år kæmpet med mange forskellige problemer.

Det startede tilbage i slutningen af 6 klasse, hvor jeg begyndte at modtage modbydelige SMS’er fra nogle piger i min klasse. Det blev mere alvorligt, og deres ældre søskende skrev til mig, og kaldte mig ting såsom “luder”, “slidt ko”, og en masse andre ting.

Det gik egentligt over, troede jeg. Men efter den episode, har jeg bare ikke kunnet tro, at jeg var/er god nok. Jeg finder altid en fejl ved mig selv, og det er kun blevet værre med de 2 år der er gået. Jeg er ikke god til at snakke om mine problemer, og har aldrig været det.

I 7 klasse, der begyndte jeg at fyre en masse løgne af, og jeg begyndte at pjække fra skole. Vinteren i 7. klasse, der begyndte jeg at skære i mig selv. Det var virkelig slemt. Jeg uploadet et billede på Instagram af mine ar, og skrev “Selvmord er ikke ynkeligt, det er ynkeligt at behandle nogen så dårligt, at de vælger at slutte deres eget liv”.

Jeg lagde udelukkende kun det billede ud, som et råb om hjælp. Mine forældre blev kontaktet senere hen, hvor jeg blev ringet op af min far, at jeg skulle komme hjem (Jeg var på tur med nogle veninder). Min far reagerede redt vredt, mens min mor begyndte at græde. Mine forældre er skilt, og det har også taget rigtig hårdt på mig.

Jeg var til en masse møder på min skole, og vi besluttede at jeg skulle starte til psykolog, og der gik jeg i et halv år. I min periode hos psykologen, der flyttet jeg skole. Og LOVEDE min far at alting ville blive bedre, og at jeg skulle have det godt.

Jeg havde det også godt, men det varede også kun til midten af 8. klasse. Jeg er begyndt at skære i mig selv, og hver gang er det dybere eller flere steder. Jeg kan ikke stoppe, har prøvet alt, føler jeg. Jeg føler, at når blodet løber ud af mine cuts/ar, så løber mine problemer med. Men det er jo slet ikke sådan.

Efter at jeg kun føler, at alt det her med at skære i sig selv kun bliver værre og mine problemer større, så har jeg også fået selvmordstanker, de er virkelig sorte. Jeg har haft før, altså i starten af denne her periode. Men de tanker er også kun blevet slemmere, jeg føler ikke at jeg er god for nogen, og at tingene ville være meget lettere, hvis jeg ikke var her.

Det påvirker rigtig meget min skolegang, at jeg har det så dårligt. Jeg er sur og vred, og jeg finder noget dårligt ved alt vi skal. Jeg føler ikke at jeg kan styre mig længere, og jeg føler at der er noget galt med mig psykisk.

Mine forældre vil gerne have mig til psykolog igen – men jeg er imod, da jeg ikke synes det hjalp sidst på nogen måde. Jeg vil gerne have noget ordenligt hjælp, så som et sted for unge eller andet? Hvis det var muligt, men jeg ved selvfølgelig ikke så meget om det.

Jeg har svært ved at snakke med folk om mine problemer, da jeg ikke kender nogen som går igennem det samme, og derfor ikke føler, at de vil forstå, men bare komme med en kommentar såsom “Du skal ikke cutte”.. Men de forstår ikke grunden til det, og hvor svært det er at stoppe.

Jeg får tit af vide, at jeg gør det for opmærksomhed, fordi jeg ikke kan “forklare” mig?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Jeg fornemmer på dit meget fine brev, at du har en enorm selverkendelse. Du ved, at det har påvirket dit selvværd, at dine forældre blev skilt, og at du har været udsat for mobning. Du ved også, at det har en betydning, at du kan have svært ved at tale om dine problemer.  Samtidig har du en forståelse af, hvad cutting handler om for dig - nemlig at du med selvskaden forsøger at fjerne problemer, men at det desværre blot tilfører dit liv nye problemer. Problemer der virker så uoverskuelige, at du nu tænker på selvmord som en løsning. Det er en imponerende selvindsigt af en 15-årig!

Cutting og andre måder at lave selvskade på er vanedannende - på samme måde som rygning eller alkohol. Det kan lindre følelser af angst, vrede eller tomhed. Så det er ikke mærkeligt, at du er kommet til et punkt, hvor du føler, at du ikke kan styre dig selv længere og  ”bare” stoppe. Jeg kan godt forstå, at det ikke er dét, du har brug for at få at vide.

Du fortæller, at du er sur og vred og finder dårlige ting ved alt i skolen. Jeg gætter på, at du stadig ikke har fået bearbejdet mobningen og sorgen over dine forældres skilsmisse – og at det måske kan forklare din trang til at lave selvskade. Kunne der være noget om det, tror du?

I nogle familier er der også bestemte følelser, der er tabu. Det kan fx være sorg, gråd eller vrede, man ikke må vise. Måske er det også sådan hos dig. Jeg kommer til at tænke sådan, fordi du skriver, at du lovede din far, at du nu skulle have det godt. Men det kan man jo love. Du har været udsat for nogle ting, som ikke har været gode for dig. Derfor er det klart, at du reagerer.

Det er godt at både du og dine forældre kan se, at der skal ske noget NU. Du synes ikke, psykologen hjalp dig sidst. Du havde det godt alligevel i den periode – hvad mon det så skyldtes?
Jeg får den tanke, at dét der hjalp var, at du havde hul igennem til dine forældre. Måske især din far? At du havde hans opmærksomhed, og I måske fik talt mere sammen i den periode. Kan det have været grunden til, at du havde en god tid der i 8. klasse?

Hvis jeg ikke rammer forbi med mit gæt, så kunne du og dine forældre overveje, at det måske vil være effektivt at det ikke er dig alene, der skal gå til psykolog. Mange psykologer, der arbejder med unge, anbefaler, at den unge sammen med forældrene går til familieterapi som det hedder, fordi det simpelthen virker rigtigt godt.

Det ville måske være hjælpsomt, at især din far fik en forståelse af, hvad du slås med. Så han ikke bare bliver vred, men i stedet kan lære at støtte dig.

Vil det være noget, du kunne tale med dine forældre om? Hvis du har mod på det, kunne du fx begynde med at vise dem brevet her. Hvis det er for uoverskueligt for dig, vil jeg opfordrer dig til at vise brevet til en anden voksen – fx din lærer, som så vil kunne tale med dine forældre.

Du skriver, at du søger et sted for unge. Der en forening der hedder LMS. Du kan læse om foreningen på:
http://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/

LMS findes i 6 større danske byer, hvor der foregår forskellige ting, og de tilbyder bl.a. støttegrupper for unge. Kunne det ikke være noget af det, du efterlyser?

Jeg tror ikke, at du er meget langt fra at få det bedre. Du mangler lige de sidste skridt hen til den rigtige professionelle hjælp. Du kan altid kontakte os igen, hvis du vil snakke mere med os. Rigtig meget held og lykke med det hele.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.