hjælp mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, som beskriver, hvor svært du har det. Jeg bliver bekymret for dig, når du skriver, at du har selvmordstanker. Hvis din nærmeste omgangskreds vidste, at du går med disse tanker, tror jeg faktisk, at de rigtig gerne ville prøve at hjælpe dig. Jeg er glad for, at du har fundet overskud til at skrive ind til BørneBrevkassen, for det siger mig, at du kæmper for at få det bedre.

Du skriver, at du mangler selvværd og selvtillid, alt virker håbløst, hvilket får dig til at skære i dig selv, sikkert for at glemme smerten indeni..? Det er godt, at din far er klar over, at du ikke har det så godt, og at han har sørget for, at du kom til lægen. Men hvad fik du ud af det besøg? Kunne lægen hjælpe dig? Fik du mon fortalt lægen og din far om selvmordstankerne?

Jeg kan godt forstå, du er lidt bange for, hvordan din far vil reagere, når han finder ud af, at du cutter. Det kan være rigtig svært at vise sine forældre, og jeg ved, at mange er bekymrede for, om forældrene bliver forskrækkede over det. Kan du genkende det?

Men jeg tænker, at din far jo allerede har en fornemmelse af, at der er noget, du skal have hjælp til, så jeg tror altså det bedste vil være at lægge alle kort på bordet. Fortæl din far det han ikke ved, og det som der måske ikke blev talt om hos lægen. Hvis din far bliver vred, tror jeg du skal se det som et udtryk for sorg, og frustration over at hans datter ikke har det godt, og at han ikke helt ved, hvad han skal gøre for at hjælpe dig. Sådan kan voksne nemlig godt reagere, selv om de måske helst ville bevare fatningen og være rolige og have overskud til at hjælpe... Kan du følge mig, når jeg giver dig de eksempler?

Jeg har en ide, som måske kunne hjælpe dig. Alle elever har mulighed for at komme til at snakke med en skolepsykolog, hvis de har det svært af den ene eller anden grund. En skolepsykolog er gratis at gå til, så din far skal ikke betale noget for det. Du behøver ikke fortælle dine klassekammerater, at du snakker med skolepsykologen - det kan sagtens arrangeres, så det ikke foregår i skoletiden. Skolepsykologen er rigtig god til at snakke med børn og unge om ting, der kan være svære. Han eller hun kan hjælpe dig med at få de tunge tanker på afstand, så du ikke kommer til at skære dig, og så du kan få troen på fremtiden tilbage. Jeg har snakket med mange børn, der har fået rigtig god hjælp af en skolepsykolog, så jeg tænker, at det måske også kunne hjælpe dig.

Rent praktisk kan det ske ved, at din far skal tager en snak med en af din lærere, som så kan sætte dig i kontakt med skolepsykologen. Eller at I tager til lægen igen, og forklarer at du faktisk har brug for hjælp. Hvis du har mod på det, kunne det måske være en ide at vise din far brevet her, så han måske bedre kan forstå, hvad du tumler med - og så han kan se, hvad jeg har foreslået... Så slipper du også for at forklare det hele - nogle gange er det lettere at vise noget, man har skrevet, for ordene kan godt komme til at "sidde fast" i halsen, hvis man skal fortælle noget, som er svært. Kan du genkende det?

Hvis du lige vil tænke det igennem, eller hvis du gerne vil høre lidt mere om, hvad en skolepsykolog kan hjælpe dig med, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne, som er vant til at snakke med børn og unge om ting, de ellers ikke har lyst til at snakke med deres forældre om. Det kan være en god måde at øve sig i at sætte ord på, og det gode ved det er, at du ikke behøver at fortælle, hvem du er. Og så er det oven i købet gratis.

Jeg ønsker dig det bedste - og at du snart får den hjælp, du har fortjent, så du kan begynde at tro på fremtiden igen.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.