Brev
Hjælp mig
Kære brevkasse.
Jeg beder jer endnu engang om den hjælp jeg behøver. For det er som om alle andre ikke giver de rigtige svar.
Jeg er 16 år og går i øjeblikket på efterskole. Jeg har siden jeg var 6 og indtil slutningen af 14 års alderen oplevet hår mobning. det vil sige fra 0. – 7. klasse.
8 klasse var for mig ikke så slem da jeg vidste jeg skulle på efterskole og de derfor vidste det ikke hjalp noget.
Men det har givet mig lange perioder i mit liv hvor jeg har følt mig deprimeret, jeg har været ude i spiseforstyrrelser(altså jeg spiste ihvertfald ikke) Selvmords overvejelser(jeg turde aldrig gøre noget andet) og udførrelse af selvskade.
Mine forældre har nægtet at få undersøgt mig for en deprission. og jeg har haft flere psykologer men altid efter et stykke tid sagt dem op da jeg ikke følte det gjorde mit liv nemmere.
Nu står jeg her, i 9 klasse på efterskole. Min kæreste slog op med mig i sidste måned og det igangsatte min deprission igen. Jeg er stadig kinda venner med ham og vi er ok, men det kickede til noget i mig der har givet mig selvskade cravings, og deprimerede dage. Nogle dage kan jeg intet og vil bare ligge mig til at dø, mens jeg andre er det lykkeligste menneske på jorden.
Problemet er: Jeg vil færdiggøre et psykologforløb. Men min familie har ikke råd til en psykolog. Begge mine forældre har jobs men de har ikke penge til 1200 kr pr time. som er det den psykolog på min efterskole koster. Ifølge min mor vil kommunen ikke betale det.
Men kan jeg ikke få dem til det på en måde? Kunne jeg gå til lægen og få tjekket for en deprission? Hvis de står med en 16 årig pige med deprission der udføre selvskade, så er de da nødt til at handle? Eller hvad?
Hvordan drejer jeg denne her. for jeg har brug for denne her hjælp.
Jeg vil gerne have denne her hjælp nu.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev, og tak fordi du skriver til os igen. Når du fortæller om din fortid med både hård mobning, selvskade, spiseforstyrrelser, selvmordstanker og måske depression, er det tydeligt, at du har haft det rigtig svært og har haft rigtig mange ting at kæmpe mod i dit liv. Og flere af tingene har du måttet kæmpe mod på samme tid. Det må have krævet meget styrke og mod af dig, og det fortæller mig, at du også har den styrke og det mod, du skal bruge for at få det bedre. Og jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Du skriver i brevet, at du har haft flere psykologer, men at du efter et stykke tid er stoppet hos dem, da du ikke følte, at du fik det bedre. Det er vigtigt, at der er en god kontakt til psykologen. Men der kan desværre nogle gange godt gå mange gange hos en psykolog, før man selv føler, man har fået det bedre. Nogle gange kan man godt have en række af problemstillinger, der alle hænger sammen, og det kan tage lidt længere tid. Hos dig kan det måske tænkes, at tingene hænger sammen?
Hård mobning har måske fået dig til at føle dig deprimeret og hen ad vejen givet dig selvmordstanker? Maden har måske været et sted i dit liv, du selv har kunnet tage kontrollen over? Og måske har du brugt selvskaden til at kunne komme ud med dine følelser? Jeg ved naturligvis ikke, om det hos dig kan hænge sådan sammen, men andre, der har oplevet noget af det samme, har fortalt, at problemerne har bredt sig på denne måde. Og måske kan du genkende noget af dig selv i det?
Alle disse ting vil en psykolog kunne arbejde med. Men han eller hun vil nok også nogle gange sige nogle ting eller stille nogle spørgsmål, som måske vil gøre dig sur eller ked af det. Begge reaktioner er helt normale. Og selvom det her måske vil være fristende at sige psykologen op, vil jeg foreslå dig at være åben over for psykologen, hvis det skulle ske. Fortæl hvordan du har det. Og prøv at fortælle, hvorfor du bliver sur. På den måde vil psykologen lettere kunne hjælpe dig. Og på den måde vil du lettere kunne gennemføre dit ønske om at færdiggøre et psykologforløb.
Du skriver, at dine forældre har nægtet dig at blive undersøgt for depression. Du har altid mulighed for at bestille en tid hos lægen, der vil kunne undersøge dig for depression. Og hvis du får konstateret depression, vil lægen kunne fortælle dig mere om behandlingsmulighederne. Og en af mulighederne kan være samtaler hos en psykolog. Det kan også være, at lægen og dig sammen når frem til, at det er et andet tilbud, der bedst kan hjælpe dig.
Jeg er enig, når du skriver, at du har brug for hjælp. Og når du skriver, at du gerne vil have hjælp nu, fortæller det mig, at du er rigtig meget motiveret for at få hjælp til at få det bedre. Derfor vil jeg foreslå dig at gå til lægen og blive undersøgt for depression. Andre, der har kæmpet mod selvskade, spiseforstyrrelse og selvmordstanker har fortalt, at de har holdt det for sig selv, fordi de har skammet sig over det. Men der er ingenting at skamme sig over. Så jeg vil også opfordre dig til at være ærlig overfor lægen og fortælle ham eller hende, hvordan selvskade, spiseforstyrrelser og selvmordstanker er eller har været en del af dit liv. Det vil give lægen et bedre billede af, hvordan du har og har haft det. Og det vil gøre lægen bedre i stand til at finde de rigtige løsninger til dig. Nogle gange kan det være for meget at arbejde samtidigt med alle tingene, så måske vil lægen sammen med dig vælge den ting, der skal arbejdes med først. Men så er I i gang, og du har taget de første vigtige skridt hen mod at få det bedre.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Jeg er overbevist om, at det vil lykkes dig at få det bedre, for dit brev viser mig, at du rigtig god til at bede om den hjælp, du har brug for.
Kærlig hilsen BørneTelefonen