Hjælp mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev og fordi du deler de tanker med mig. Hvor er jeg glad for du skriver, for du skal ikke gå med alle de tanker og følelser helt alene. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært at være dig lige nu.

Alle har brug for at føle sig elsket og accepteret, så jeg kan godt forstå, at du vil have at din familie er sødere ved dig. Jeg kan høre, at I har en måde at være sammen på derhjemme, der gør, at du måske ikke rigtig føler dig set og accepteret? Jeg synes slet ikke det er okay at din mor og papfar siger sådan noget om din krop. Mon de ved, at du bliver rigtig ked af at høre det?

Det er ikke rart at føle sig tyk..også selvom det måske bare er en følelse. Nogle gange kan man føle sig tyk, hvis man ikke er helt glad eller hvis man måske føler sig forkert på en eller anden måde. Den følelse kan nogle gange komme, hvis andre ikke behandler en ordentligt.

At føle sig tyk kan på en måde også forstås som at man ikke har det så rart i sin krop. Sådan kan man nogle gange få det, hvis man har en masse ubehagelige følelser. Måske du har oplevet det?

Jeg kan høre, at der også er andre ting, der fylder hos dig. Fx er du nervøs for den nye klasse du er rykket op i. Det kan jeg godt forstå. Der er rigtig mange, der bliver nervøse, når de skal prøve noget nyt og skal vænne sig til mange nye ting.

Du skriver også at din far døde i 2015. Det er ikke så længe siden. Efterhånden som man bliver ældre forstår man også døden på en anden måde og savner på en helt anden måde end da man var yngre. Jeg tænker på om du snakker med nogen om de tanker du har omkring din far?

Hvis du ikke taler med nogen om det, kan du måske sammen med din mor undersøge om der er nogle sorggrupper du kan gå i, hvis du har lyst? I kan måske tjekke det sammen på denne side.

Jeg bliver meget bekymret, når du skriver du har det så skidt, at du får selvmordstanker. Jeg kan godt høre, at du ikke længere planlægger at slutte dit liv nu, men selvmordstanker skal altid tages alvorligt.

Jeg har talt med mange børn og unge med selvmordstanker, som ikke ønsker rigtigt at dø, men bare at noget i deres liv skal være anderledes. Selvmordstanker er derfor rigtig tit et tegn på, at man måske står man i en svær situation eller har nogle svære følelser, som man ikke kan klare alene. Måske det er sådan for dig?

Derfor tænker jeg, det er vigtigt du finder en, du kan fortælle, hvordan du har det. Når jeg snakker med børn, der har det svært, fortæller de tit, at de får det bedre ved at sige, hvordan de har det til nogen. Også selvom det kan være svært i starten.

Det er virkelig flot, at du reagerer på, at du ikke har det godt og skriver herind for at finde ud af, hvad du kan gøre for at få det bedre. Det viser du er en sej og modig pige, der tør at sige højt, hvis der er noget der ikke er godt nok.

Mon der er nogen, du kan fortælle om dine selvmordstanker, og hvordan du har det derhjemme? Mon du vil kunne snakke med din mor og papfar om det? Jeg tænker det er vigtigt at de får at vide, hvad deres kommentarer faktisk gør ved dig.

Eller måske der er en anden i din familie eller måske på din skole, som du kan starte med at tale med? De kan måske støtte dig i at tale med din mor og papfar?

Nogle børn synes det kan være svært at finde en voksen at snakke med. Hvis du også har det sådan, kan du prøve at tænke på, hvilken voksen du godt kan lide? Måske har du en lærer eller en bedstemor eller en venindes mor?

Hvis det er svært at vide, hvordan man lige starter sådan en samtale, så kan man nogle gange skrive et brev til den man vil tale med. Gennem linket her, kan du få hjælp til, hvordan man skriver et brev.

Mange børn synes også det hjælper at vise det brev de har skrevet her til BørneTelefonen og vores svar. Det kan være en god måde at fortælle nogen, hvordan man har det. Jeg synes, du har forklaret det virkelig flot her, hvordan du har det, så måske det også kunne være en ide for dig at gøre det på den måde?

Jeg håber, du finder modet til at fortælle en voksen om, hvordan du har det. Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.