Hjælp jeg kan ikke mere

Hej

jeg er en pige på 12 som virkelig har brug for hjælp

I lang tid har jeg haft det dårligt med mig selv og haft tanker om at drabe mig selv

men det er bare blevet være fx når jeg går over vejen kigger jeg mig ikke for og jeg skær mig selv i armen og jeg har mistet lysten til at spise

Jeg fortalte min mor det men vi har ikke råd til en psykolog Pågrund af at min far er alvorlig syg

så min mor er hos ham hele tiden og går ikke så meget på arbejde jeg føler mig meget alene

hvad skal jeg gøre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Hvor er det godt, at du har taget mod til at skrive ind til BørneTelefonen. Det er godt, at du ved, at du har brug for hjælp.

Jeg kan rigtig godt høre, at du har det svært og har brug for hjælp.

Du fortæller både, at du har selvmordstanker, skærer i dig selv og har mistet lysten til at spise. Du fortæller også, at din far er alvorligt syg, så din mor er ikke så meget hjemme. Derfor føler du dig meget alene, og det kan jeg godt se, når der er flere ting, som er alvorlige hjemme hos dig.

Men, det er også vigtigt at du det godt og har brug for, at der er en voksen der lytter til dig.

Det er alvorligt, at have selvmordstanker og ikke noget man skal gå med alene. Det er noget man have hjælp til, da det kan være svært, at løse selv. Mon der er nogen som ved, hvordan du egentlig har det?

Hvis du har mod på det, kunne du også vise dit brev og mit svar til den voksne, som du vil tale med. Det kan virke som en støtte, når noget er svært, at sige højt. Det er bare vigtigt at du få hjælp, så du ikke går alene med det og det bliver værre.

Det kan være din mor eller andre gode voksne, som du kunne snakke med.

Det kan være en lærer fra skolen, en af dine veninders forældre, bedsteforældre eller måske en onkel eller moster? Du kan måske prøve at lukke dine øjne og mærke efter, hvem der vil være god at snakke med.

Det ville være en god idé, at du og din mor taler med jeres læge om, hvordan du har det. Så kan lægen vurdere om, du kan få gratis samtaler med en psykolog.

Både du og dine forældre kan også få hjælp med, at du kommer til at skære i dig selv. Det kan I få hos rådgivningen lige her: Selvskade.dk. Det er gratis og anonymt! Og her kan forældre, fx din mor, også få rådgivning om, hvordan hun kan hjælpe dig.

Jeg håber, at du vil bruge dit mod til at få hjælp, og måske vise vores breve, så den voksne ved, at du har brug for hjælp.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.