Hjælp I guess

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg er glad for, at du skriver til BørneTelefonen. At have det så dårligt, at man tænker på selvskade og selvmord, er alvorligt. Derfor håber jeg, at mit svar kan give dig det sidste skub, så du kan få den hjælp, du fortjener.

I brevet skriver du, at du ”ikke ved, hvad der er galt med dig” – og til det kan jeg svare helt kort: Der er ikke noget galt med dig.

Men det lyder som om, at du tvivler på, at du er god nok som den, du er? Det bliver ikke bedre af, at andre du kender, tilsyneladende ikke har svært ved at få venner og kærester.

Når man begynder at hade og skade sig selv, så er det vigtigt at åbne sig og få hjælp. Du skriver, at du ligefrem et par gange har fundet dig selv med omkring 18 panodiler i hånden.

Jeg ved, at følelsen af at være ‘forkert’, kan gøre det svært at åbne sig om de tanker, man har. Tankerne og følelserne bliver let selvforstærkende.

Men du har allerede taget det første skridt, for du har skrevet til os. At få det bedre kræver simpelthen, at du får hjælp. De færreste i din situation kan få det bedre – helt af sig selv.

Hvorfor skriver du, at folk ikke vil tro på dig? Når jeg læser dit brev, er det helt klart for mig, at du har brug for hjælp. Du udtrykker dig så klart og tydeligt.

Hvis du i første omgang helst vil tale med en rådgivning, kan du kontakte http://Headspace .De er virkeligt gode at tale med, og har hjulpet mange unge. De ved noget om, hvad der hjælper, når man som dig føler sig låst fast i negative tanker om sig selv.

Måske du kan også vise dit brev og mit svar til dine forældre, din lærer eller måske en anden voksen? Det er ikke så vigtigt hvem. Bare det er en voksen, der kan hjælpe dig videre.

Jeg ved også, at det kan være muligt at tale med skolepsykologen. Måske det også kunne være en mulighed for dig?

Til sidst vil jeg anbefale dig dig LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. De har bl.a. en rådgivning, der måske kunne hjælpe dig? Du kan se mere ved at trykke her.

Du er selvfølgelig også hjertelig velkommen til at kontakte os igen på 116111, hvis ingen af disse ting hjælper dig. Så må vi tale videre om, hvad du så kan gøre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.