Brev
Hjælp
Hej jeg er en pige på 12 år.
Jeg er transkønnet og vil gerne være en dreng, men min kæreste støtter mig ikke i det. Han er rigtig ond overfor mig og hved snart ik hvad jeg skal gør.
Har slået op med ham mange gange men finder altid sammen med ham igen. Nu har han så slået op og har lagt nogen bileder op af mig, og sidder med en kniv i hånden og vis i ik kan komme med noget jeg kan gør, ender det nok med jeg begår selvmord. For kan ik klare det her mere.
Ville gerne snak med nogen om det men mine venner gider ik høre på det og min mor og far føgler jeg ik jeg kan fortælle ting. De siger det gantert bare til andre.
Så nu håber jeg i kan komme med et råd. 😖
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, du slet ikke ved, hvad du skal gøre lige nu. Men det er en god start og rigtig godt klaret, at du skriver til BørneTelefonen. Jeg vil gerne hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre for at få det bedre og passe godt på dig selv.
Når du fortæller om din kæreste, så kan jeg godt forstå, du ikke synes, han støtter dig. Det er virkelig flot, at du holder fast i din identitet som transkønnet, selvom han ikke opfører sig godt overfor dig.
En kæreste er en person, man vælger til i sit liv. Kærester skal behandle hinanden godt og støtte hinanden. Din kæreste skal ikke lægge billeder op af dig, som du ikke har sagt ja til. Det er slet ikke i orden.
Jeg har talt med mange unge, som har prøvet at få deres billede delt. Næsten alle de unge siger, at de følte skam og blev ret flove over det. Det er meget almindeligt, at mange unge føler, at det er deres egen skyld, at deres billeder er blevet delt. Men det er vigtigt, du fortæller dig selv, at det ikke er din skyld. Det er kun din kærestes skyld.
Når ens billede bliver delt, kan man faktisk gøre nogle forskellige ting for at hjælpe sig selv. Hvis du har mod på det, så kan det være en rigtig god idé at snakke med din kæreste om, at du er meget ked af, at han har delt billederne, og du gerne vil have, at han sletter dem med det samme.
Hvis han nægter det, så kan du også kontakte det eller de sociale medier, som han har brugt til at dele billederne på.
Her hos SletDet har de slettevejledninger, som hjælper dig med at slette billederne. Du kan også ringe til SletDet. Her er der søde rådgivere, som ved en masse om, hvordan man kan slette billeder af sig selv online. Jeg tænker, det kunne være en rigtig god idé, at du ringede til dem. Du er helt anonym.
Du fortæller, at du ikke kan klare det her mere. Jeg bliver bekymret, når du skriver, at du sidder med en kniv i hånden og er klar til at begå selvmord, hvis du ikke får hjælp.
Men jeg kan godt forstå, du har det sådan. Nogle gange kan det hele bare blive alt for meget. Så kan tanker om selvmord godt komme. Selvmordstanker kan føles som den eneste løsning på en situation, som er rigtig svær.
Det er så godt, at du har mod på at snakke med nogen om det. Jeg ved fra mange unge, at så snart man fortæller højt om selvmordstankerne, så kan det være med til at gøre dem bare lidt mindre.
At sige noget højt kan også være en god vej henimod mere hjælp. Du har ikke lyst til at snakke med dine venner og dine forældre. Derfor vil jeg spørge dig, om du har en sød lærer eller en anden god voksen fx fra en fritidsaktivitet, du kan komme i tanker om?
Til den voksne kan du sige: ”Det er svært for mig at snakke om. Men jeg vil prøve nu. Jeg har selvmordstanker, og min ekskæreste har delt billeder af mig. Jeg har brug for hjælp lige nu.”
Hvis du ikke har mod på at sige det, så kan du også skrive en lille seddel, hvor det står. Sedlen kan du lægge i din lærers taske. Du kan også skrive en besked på Aula.
Det er simpelthen bare så vigtigt, at du får delt alt det svære. Det er for hårdt at gå med alene.
Du må også rigtig gerne ringe herind på 116111. Vi vil gerne hjælpe dig med at tage skridtet henimod at række ud efter en god voksen.
Bliver selvmordstankerne ved med at fylde og får du det lige pludselig rigtig skidt, så kan du ringe til Psykiatrisk skadestue – de hjælper her og nu, hvis du har mange svære selvmordstanker.
Det kan også være, at du savner at snakke med nogen om at være transkønnet, så vil jeg gerne fortælle dig om Foreningen til støtte for transkønnede børn og LGBT+ Ungdom
Hos de to foreninger kan du både ringe og snakke om at være transkønnet og blive en del af børn- og ungegrupper, som støtter hinanden.
Hvor jeg bare håber, at du har kræfter til at række ud efter hjælp. Allerede nu har du vist, at du er modig ved at skrive til mig, så jeg tror rigtig meget på, at det vil lykkes for dig,
Kærlig hilsen
BørneTelefonen