Brev
Hjælp
Jeg har brug for hjælp fordi jeg har lige mistet min bedste ven (min hest) og hvis jeg ik for noget hjælp inden for 1 uge dræber jeg
mig selv
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 10-årige pige
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er ked af det. Men selvom du er slået ud, har du alligevel rakt ud efter hjælp og støtte ved at skrive til BørneTelefonen. Det er rigtig godt, og jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Du skriver, at du lige har mistet din hest, som også er din bedste ven. Jeg ved, at det kan være forbundet med stor sorg, at miste sin hest. Netop fordi den kan være den ven, man fortæller alle sine hemligheder og bekymringer til. Jeg ved det jo ikke, men måske er det sådan, du har haft det med din hest?
Jeg ved også, at mange knytter sig meget til deres dyr, og derfor kan det gøre frygtelig ondt, når dyret ikke er der længere. Nogle gange kan man desværre også opleve, at andre ikke helt forstår ens sorg, måske siger de endda: “Det er jo bare et dyr.”
Jeg ved ikke om det er sådan for dig, det håber jeg ikke. Og selvom du skriver, at din hest var din bedste ven, spekulerer jeg nu på, om du alligevel ikke også har en menneske ven?
Jeg spørger, fordi jeg tænker at det vil være en rigtig god idé, hvis du kan fortælle en anden om, hvordan du har det. Få sagt hvor ked af det du er, og hvor meget du savner din hest. Min erfaring er i hvert fald at det er en god idé at tale med nogen. Få det sagt højt, det plejer at hjælpe på det hele. Hvad tænker du mon om det?
Kunne du mon tale med en af dine forældre? Jeg vil tro at de kan mærke på dig, at du er ked af det.
Eller måske kender du nogen gennem din ridning, som kan forstå, hvordan du har det? Hvad tænker du om det? Det er i hvert fald vigtigt at du får talt med nogen.
Det kan også være, at der er en lærer i skolen, som du er særlig tryg ved og som du kan tale med?
De fleste lærere er vant til at tale med børn om alt muligt, også når man er ked af, at have mistet sin hest. Var det mon en idé?
Der er ingen der kan tage din sorg væk, det skal man heller ikke. Men du skal dele sorgen med nogen, så bliver det nemmere at leve med, som tiden går.
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Hvis du stadig har brug for at tale med nogen, kan du også ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111 og tale med en voksen. Du har været handlekraftig, da du skrev brevet, den handlekraft skal du bruge til at tale med dine forældre, en lærer eller en anden som vil lytte. Jeg tror på du kan og jeg sender dig varme tanker.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen