hej jeg har det ikke godt og kan ikke komme ud af det

hej jeg er 14 og mistede for nyeligt kæresten.

jeg troede jeg var kommet ovre det. men viste sig da hun lå og nussede med en anden person i en sofa i min skole at jeg tog fejl.

jeg er ikke sikke på hvorfor vi forlod hinanden. men hun havde det svært hun prøvede også at begå selvmord. mens vi var sammen og jeg havde en lang periode med skyldfølelse efter det også lidt i dag derfor fik jeg rimeig stor selvmordslyst efter det.

jeg har stadig selvmordslyst og har lidt famillie og en ven der ved det som jeg kan tale om det med

jeg har kigged på internettet hvordan du kommer ud af depression og jeg har prøvet og tage en test og den viste stærk depression

jeg prøver hver dag og glemme hvad der skete og komme videre men alle følelerne vender bare tilbage igen.

Jeg har prøvet rigtigt rigtigt rigtigt mange ting nu og hved ikke hvad jeg skal gøre

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Mange tak for dit brev - det er godt at du har valgt at skrive, nu hvor du selv har prøvet rigtig mange ting for at få det bedre. Det at glemme hvad der er sket, er med stor sandsynlighed utænkeligt, da oplevelser og følelser lagres i hoved og krop - men du kan lære at leve med det, og bruge dine erfaringer senere hen i livet.

Når man oplever kærligheden, kan man samtidig også opdage nye sider af sig selv; at lade et andet menneske komme så tæt på, kan være helt fantastisk og samtidig sårbart. For når man vælger kærligheden er der samtidig også en risiko for at blive forladt igen. At komme tæt på en person betyder, at man er der både når det går godt, men også når det hele kan være svært.

Det at du stadig kan mærke følelser for din ekskæreste, når hun nusser med en anden er meget naturligt. I har været igennem meget sammen og I har lært hinanden godt at kende. Sådanne følelser forsvinder ikke sådan lige, bare fordi man ikke længere er kærester. Følelserne kan ændre sig over tid, og det kan også være, at du altid vil føle et eller andet specielt hver gang du ser på hende.

Selv om følelserne kan være stærke, kan der være tidspunkter i ens liv, hvor det bare ikke lige passer sammen. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du selv har nogle ting, som der skal arbejdes med. At føle sig deprimeret og tænke på selvmord kræver hjælp.

Selv om du har en god kontakt med din familie og din ven, som du snakker åbent med, så skal der professionel hjælp til at bearbejde sådanne tanker. At tage en test på nettet viser sjældent et realistisk billede af, om man for eksempel har en depression eller ej - det er kun efter flere samtaler med en psykolog eller en læge, at man kan fastsætte sådan en diagnose.

Derfor tænker jeg, at du skal have kontakt med nogle som kan hjælpe dig videre. Der er flere muligheder for dig; du kan kontakte din egen læge. Det vil være en god idé, at tage en af dine forældre med, så kan I sammen snakke om, hvad der kunne være en god løsning for dig.

Det er også muligt at snakke med AKT-læreren (adfærd, kontakt og trivsel), hvis der er sådan en på din skole - herigennem kan du også få kontakt til skolepsykologen. Det kan være en god vej at gå, da også din familie kan have brug for hjælp til at støtte dig igennem den næste tid.

På BørneTelefonens hjemmeside kan du læse mere om ”kærestesorger”: https://www.bornetelefonen.dk/k%C3%A6restesorger-5-gode-r%C3%A5d

Og så håber jeg, at du nu får brugt al dit mod til at få bedt om den hjælp, du behøver for at komme videre med et lysere syn på livet!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.