hej..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13-årige

Det er skidt, at du har det så dårligt, at du skærer i dig selv – og har selvmordstanker.

Du er også i tvivl om, hvorvidt du har en depression. Derfor har du testet dig selv på nettet. Tests på nettet er som regel ikke ret gode.

Det vigtigtste er, at du har det godt og fungerer i din hverdag. Det gør du ikke, som det er lige nu. Det kan jeg se på dit brev. Derfor skal du have hjælp – uanset hvad en test fra nettet viser.

Du beskriver, at du hader din egen personlighed. Det lyder ikke rart, for alting føles svært, når man konstant taler dårligt til sig selv! Eller simpelthen hader sig selv, som du gør lige nu.

Det behøver ikke at være sådan. Måske har du lagt mærke til, at dårlig selvtillid og dårligt selvværd ikke mærkes alle steder eller overfor alle personer? Almindeligvis kommer det mest frem i nogen bestemte sammenhænge.

Det viser, at det ikke handler om ’måden du er på’. Men handler mere om måden andre er sammen med dig på –  og taler til dig på.

Har du altid haft det, som du beskriver? Eller er det kommet snigende, uden at du har lagt mærke til det?

Det kan for eksempel være, at du har mistet voksne, der fik dig til at føle dig stærk. Eller at du er flyttet til en klasse, hvor der er utrygt og dårlig stil – eller andet. Det er forskelligt, hvad der slider på selvtillid og selvværd. Og nogle gange er det flere ting på en gang.

Du kan tale med nogen fra Headspace om dette, og dermed finde frem til, hvad det drejer sig om for dig. Når du ændrer nogle ting i hverdagen, er det muligt for dig at få det bedre.

Men det er svært at hjælpe sig selv. Du har brug får andres hjælp. Derfor ville det være så godt for dig at tage fat i fx Headspace. Ville du turde det?

Du kan også tale med din læge eller din sundhedsplejerske. Måske kunne du følges med din mor eller far derhen? Ville du kunne fortælle dem, at du har det rigtigt skidt? Og har brug for hjælp? Ellers er det måske muligt at vise dette brev til dem?

Nu ved jeg ikke, om du kan tale med dine forældre. Måske ved de ikke rigitigt, hvordan de kan hjælpe dig? Måske kan de få brug for at tale med os om, hvordan de bedst støtter dig. De kan evt. ringe til http://ForældreTelefonen

Det kan også være godt at åbne sig for en lærer eller en voksen fra skolen, som du har tillid til.

Når du har prøvet nogle af disse ting, kan du måske vende tilbage og fortælle om, hvordan det virkede? Hvis ikke det hjalp dig, så kan vi tale om andre muligheder. Det vigtigste er, at du ikke giver op!

Det er godt at tænke på, at du har to gode venner – også selvom de flytter. Heldigvis er det muligt at holde kontakt over nettet!

Dit brev var bestemt ikke for langt – det var godt du skrev!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.