Brev
Har jeg en depression?
Kære børnetelefonen,
jeg er en pige på 14år og jeg tror jeg lider af depression og en lille spiseforstyrelse. Det startede i vinters hvor jeg bare ikke kunne tænke positivt eller klare livet.
Hver dag har jeg gået rundt med dårlige tanker og er næsten altid ked af det.
Jeg bor i et finere kvarter, hvor alle tror jeg har det perfekte liv. Men jeg kan ikke være glad. Jeg har haft selvmordstanker og tænk på om jeg skulle skære i mig selv eller andet, men jeg kan ikke få mig til at gøre det.
Min spiseforstyrelse kom også i vinteren og står på i perioder. Jeg havde en stor reaktion på den i efteråret, men stoppede da jeg havde haft kontakt over telefonen til en af jer.
Den kommer dog stadig op – hvor jeg kan have faste uger. Det er ikke med min egen vilje men jeg kan ikke stoppe. Men på dette tidspunk har jeg måske haft en mini “anoreksi” og jeg er bange for at jeg er ved at gå over til bulimi.
Alle mine dårlige tanker hobber sig op og jeg kan næsten ikke mere. Jeg har spurgt min mor om jeg måtte starte til psykolog (uden at fortælle grunden) men hun vil vide hvorfor. Jeg kan ikke få mig selv til at sige det, men samtidigt kan jeg ikke klare at være ked af det.
Tror i dette kan være en depression? Eller hvad skal jeg gøre?
Mvh.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Dit brev rammer og beskriver meget fint følelser, jeg tror, rigtig mange går rundt med. Dit liv ser perfekt ud udefra, men inden i dig føles det tomt.
Det kræver mod at skrive et brev som dette. Og jeg synes, din styrke lyser ud af det, du skriver. Selvom jeg også godt kan mærke, at du har brug for hjælp.
Det lyder som om, du føler dig lidt fanget i dit liv og ikke helt ved, hvordan du skal bryde igennem den perfekte overflade og få taget hul på at bede om hjælp.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg dog, at du er godt på vej. Du kan mærke, at du gerne vil tale med en psykolog, og det hjalp dig at ringe til BørneTelefonen. Det lyder som om, det hjælper dig at tale med nogen om, hvordan du har det indeni.
Det er svært for mig at sige, om du har en depression eller ej. Men du trives ikke lige nu. Derfor skal du have hjælp uanset hvad. Også så spiseforstyrrelsen ikke udvikler sig.
Du fortæller ikke så meget om dit forhold til din mor eller til dine forældre generelt. Jeg tænker nu alligevel, at din mor gerne vil hjælpe dig og vide, hvordan du har det indeni. Måske hun allerede godt kan mærke, at du ikke har det godt. Men hun er måske også lidt bange for at ødelægge det glasbillede, hun selv er en del af.
Du fortjener, at være glad. Og der er ingen grund til, at du skal gå med alt det indeni helt alene. Når man går med noget alene, vokser det tit og fylder mere og mere.
Jeg tænker, at du næsten har taget det første skridt i forhold til din mor og jeres snak om, at du gerne vil gå til psykolog. Du behøver jo ikke fortælle hende mere, end du er klar til. Du kan sige til hende, at du er rigtig, rigtig ked af det. Og faktisk engang imellem ikke har lyst til at leve. Det tror jeg, vil være forklaring nok til din mor i forhold til, hvorfor du gerne vil gå til psykolog.
Hvis du ikke har lyst til at starte med at sige tingene højt til din mor, kunne du tale med en anden voksen i dit liv, som du har tillid til. Det kunne være din lærer. Eller sundhedsplejersken på skolen. Du kan også ringe til din egen læge og bede om en snak.
På hjemmesiden http://www.lmsos.dk kan du læse om behandling af spiseforstyrrelse. Du kan også få råd og vejledning, hvis du ringer på 70101818.
Du er også altid mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen igen. Vi vil altid gerne lytte, tale og give råd til det, der fylder i dit liv. Nogle gange kan det være rart at sige tingene højt til en person, man ved, der gerne vil lytte og hjælp, men som du ikke kender - det er det BørneTelefonen er god til. Der sker nemlig tit det, at når vi har sagt det højt en gang, så bliver det meget mindre farligt og svært anden gang.
Kærlig hilsen BørneTelefonen