Har jeg en depression?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Dit brev rammer og beskriver meget fint følelser, jeg tror, rigtig mange går rundt med. Dit liv ser perfekt ud udefra, men inden i dig føles det tomt.

Det kræver mod at skrive et brev som dette. Og jeg synes, din styrke lyser ud af det, du skriver. Selvom jeg også godt kan mærke, at du har brug for hjælp.

Det lyder som om, du føler dig lidt fanget i dit liv og ikke helt ved, hvordan du skal bryde igennem den perfekte overflade og få taget hul på at bede om hjælp.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg dog, at du er godt på vej. Du kan mærke, at du gerne vil tale med en psykolog, og det hjalp dig at ringe til BørneTelefonen. Det lyder som om, det hjælper dig at tale med nogen om, hvordan du har det indeni.

Det er svært for mig at sige, om du har en depression eller ej. Men du trives ikke lige nu. Derfor skal du have hjælp uanset hvad. Også så spiseforstyrrelsen ikke udvikler sig.

Du fortæller ikke så meget om dit forhold til din mor eller til dine forældre generelt. Jeg tænker nu alligevel, at din mor gerne vil hjælpe dig og vide, hvordan du har det indeni. Måske hun allerede godt kan mærke, at du ikke har det godt. Men hun er måske også lidt bange for at ødelægge det glasbillede, hun selv er en del af.

Du fortjener, at være glad. Og der er ingen grund til, at du skal gå med alt det indeni helt alene. Når man går med noget alene, vokser det tit og fylder mere og mere.

Jeg tænker, at du næsten har taget det første skridt i forhold til din mor og jeres snak om, at du gerne vil gå til psykolog. Du behøver jo ikke fortælle hende mere, end du er klar til. Du kan sige til hende, at du er rigtig, rigtig ked af det. Og faktisk engang imellem ikke har lyst til at leve. Det tror jeg, vil være forklaring nok til din mor i forhold til, hvorfor du gerne vil gå til psykolog.

Hvis du ikke har lyst til at starte med at sige tingene højt til din mor, kunne du tale med en anden voksen i dit liv, som du har tillid til. Det kunne være din lærer. Eller sundhedsplejersken på skolen. Du kan også ringe til din egen læge og bede om en snak.

På hjemmesiden http://www.lmsos.dk kan du læse om behandling af spiseforstyrrelse. Du kan også få råd og vejledning, hvis du ringer på 70101818.

Du er også altid mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen igen. Vi vil altid gerne lytte, tale og give råd til det, der fylder i dit liv. Nogle gange kan det være rart at sige tingene højt til en person, man ved, der gerne vil lytte og hjælp, men som du ikke kender - det er det BørneTelefonen er god til. Der sker nemlig tit det, at når vi har sagt det højt en gang, så bliver det meget mindre farligt og svært anden gang.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.