Brev
Har ikke lyst til at være her mere..
Hej
Jeg har det rigtig svært med mig selv og mit liv. Jeg går i 8. Klasse og jeg ved virkelig ikke hvad jeg vil med mit liv, eller hvem jeg er.
Jeg er ked af det næsten hver dag, fordi jeg bare hader mig selv og min krop. Jeg kan ikke finde ud af noget i skolen, selv om at jeg virkelig gør mit bedste, jeg har også VIRKELIG meget eksamen/prøve angst… jeg hader mit udseende, fordi jeg er så grim, min krop er så klam, jeg er virkelig ikke god nok. Mit ansigt er det værste mit ansigt er sååå grimt, jeg har det dårligt med at kigge i et spejl og jeg har det så pinlig med at være sammen med andre, fordi de skal se på mit grimme ansigt.(jeg har tit lyst til at straffe min krop)
Jeg har ikke særlig mange venner, men min “bedste veninde” er virkelig ondskabsfuld og behandler mig rigtig dårligt, men det er hende eller at være ensom.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har det så svært ved at være sammen med andre, fordi jeg har det så svært med mig selv.
Jeg har faktisk bare ikke lyst til at leve mere, min familie er bare lige glade med mig, min mor har Inge overskud over hoved til mig(det kan jeg også godt forstå) og min far kan jeg ikke særlig godt lide, han skifter tit personlighed, og man ved ikke hvornår han er i dårligt humør og er utilregnelig. Jeg ønsker tit at en af dem bare kom og gav mig en kæmpe krammer…
Jeg har dårlig samvittighed over næsten alt hvad jeg gør.
Jeg tror måske også at jeg er ved at blive stresset, jeg har ingen fritid med både skole, fritidsinteresser og fritidsjob(som jeg virkelig hader)
Hvad skal jeg gøre, har bare ikke lyst til at være her mere!..
Alt det her lyder sikkert virkelig underligt.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Først og fremmest så synes jeg ikke at det, du skriver, lyder underligt. Der er mange ting og tanker, du går og tumler med, så jeg forstår godt, at det er svært, og at det påvirker dit humør!
Jeg fornemmer, at hvordan du og din krop ser ud, fylder rigtig meget for dig. Det forstår jeg. Og du skal vide, at du langt fra er alene. Særligt i din alder fylder og betyder udseendet rigtig meget.
Måske fordi det også er en alder, hvor man skal forsøge at finde ud af, hvem man selv er, hvem man gerne vil være, og hvad man gerne vil.
Det er naturligt at tænke, at ens udseende har stor betydning for, hvem man er, og at det også skal repræsentere det. Men hvad er skønhed egentlig? Heldigvis så er vores opfattelse af hvad og hvem der er smukke, ligeså forskellig som vi hver især er. Men vi skal også huske på, at vi hver især er meget mere end vores udseende!
Som du også selv skriver, så har den måde, vi har det med vores krop, stor betydning for at føle sig tilpas, både alene og når vi er sammen med andre.
Derfor tænker jeg, at du måske kan lave en øvelse, hvor du skal rose dig selv hver dag. Bare én god ting om dig selv hver dag. Du kan eventuelt skrive det ned eller sige det højt til dig selv. Start gerne i det små. Måske du en dag synes at dit hår sidder godt? At du har været en god kammerat, har løst en opgave godt. Eller at du har flotte fødder, eller et sødt smil?
Du beskriver, at din bedste veninde er rigtig ondskabsfuld overfor dig, men at det stadig er bedre end at være ensom. Der tænker jeg måske i stedet, at det at være alene, i stedet for at være sammen med én som behandler dig dårligt, også er at værne om dig selv og passe på dig selv. Hvad tænker du om det?
Måske det, at du ikke bruger så meget tid med din veninde, også åbner op for nogle nye venskaber? Måske andre omkring dig også synes, at hun er lidt hård, og derfor heller ikke snakker med dig? Jeg håber, du kan følge mig. Du beskriver også nogle fritidsinteresser og -job – Mon der er nogen her, du snakker godt med?
Du skriver også, at du faktisk ikke har lyst til at leve mere. Jeg bliver meget bekymret for dig, når du skriver sådan, og tænker at det er rigtig vigtigt, at du ikke går med de her tanker selv. Sådan nogle tanker har det nemlig med at vokse sig større, hvis ikke man ”lufter dem”. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet til BørneTelefonen!
Men jeg tænker også, det er vigtigt, at nogen omkring dig, får besked om, hvordan du går og har det, så de måske kan hjælpe dig med at få det bedre. Måske der også skal noget professionel hjælp til. Jeg har talt med flere børn, der har haft svært ved at holde af sig selv og deres egen krop – og det at få hjælp af en professionel til måske at se sig selv på en ny måde, kan virke rigtig godt.
Du skriver at din familie er ligeglade med dig. Jeg tænker på, om det er noget de har sagt direkte til dig, eller noget du synes du fornemmer? Ved de godt, at du drømmer om et kram fra dem engang imellem? Alle har brug for nærhed. For når andre har lyst til at kramme én, så føler man sig værdsæt. Og fortsætter det, ja så kan man måske også selv begynde at holde mere af sig selv og sin egen krop.
Hvis ikke du har mod på at snakke mere med dine forældre om det, er der så en anden i din familie, du har et godt forhold til? Eller måske en lærer?
Det kan være meget hjælpsomt, hvis du har mod på at vise nogen brevet her og mit svar. Men du kan måske også selv formulere et brev til den, du gerne vil snakke med.
Jeg håber, at du vil bruge den styrke du har vist ved at skrive hertil, til at række ud efter hjælp omkring dig, sådan at de kan hjælpe dig med at få det bedre. Øvelsen med én god ting om dig selv kan måske virke fjollet eller håbløs, men jeg håber du har mod på at prøve.
Hvis tankerne fortsætter eller det bliver værre, er du meget velkommen til at ringe til os på 116 111.
Kram fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.