Har ikke løst til at leve

Hej brevkassen.

Nogle gange får jeg det rigtig dårligt med mig selv, jeg synes jeg er grim og det får mig til at tænke at hvis jeg nu døde, skulle jeg slet ikke gå og tænke på det.

Så nu er jeg begyndt at gå og tænke på at jeg ikke har lyst til at leve.

Men det der går mig på er at hvis jeg dør er der kun min far tilbage i familien, han har lige mistet sin mor og det var næsten den sidste i familien, så han har kun mig tilbage nu. Og jeg tror det ville være hårdt for ham at miste mig.

Men jeg har ikke lyst til at leve.

Håber i kan hjælpe.

Hilsen mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt at du skriver til os og beder om hjælp. Det er ikke rart at miste lysten til at leve. Det er lettest at være i livet, når der er flere ting som giver én lyst til at leve. Nogle gange, når tankerne begynder at kredse om ikke at ønske at leve mere, så kan det godt føles som en ond cirkel, man kan have svært ved at komme ud af. Men selv om det kan føles som store ting man tumler med, så kan det nogle gange være små forandringer, der skal til for at gøre en forskel og ændre på det.

Du fortæller, at du nogle gange synes, at du er grim og at du ville slippe for at tænke på det, hvis du nu døde. Min tanke er, at det med at føle sig grim ofte handler mere om følelser og tanker - end om hvordan man faktisk ser ud. Ud over hvad vi kan gøre for at fremhæve vores pæne træk, så kan vi ikke ændre vores udseendende - men vi kan netop ændre på den måde vi tænker om vores udseende og om os selv på.

Når du nu skriver "nogle gange", betyder det mon så, at der også er gange hvor du ikke er helt så utilfreds med dig selv. Hvad mon det er for nogle situationer? Kan du prøve at huske tilbage på sådan et tidspunkt? Hvad var anderledes? Hvad skal der mon til for at du kan føle sådan igen?

I alle mennesker er der noget smukt, og det er jeg også sikker på at der er i dig. Ville du kunne prøve at fokusere på det du godt kan lide ved dig selv - det kan både være i forhold til dit udseende, men det kan også være nogle af de gode ting ved dig? Hvis det er svært, så kunne du måske spørge dig selv: Hvad tror jeg, at andre sætter pris på ved mig? Du kan prøve at skrive det ned, så du husker hvad det er. Hvis du har lyst, kan du lave nogle små sætninger med det du godt kan lide, og sige dem til dig selv hver dag. Det kunne f.eks. være: " jeg er en god veninde" "jeg er god til at tænke på andre mennesker", "jeg gør mig altid umage". Du kan måske finde på nogle selv.

Måske kan du også spørger nogle af de mennesker omkring dig, som kender dig, hvad de godt kan lide ved dig. Det kan være at du kan genkende dig selv i noget af det de siger.... Engang imellem kan man også godt have brug for at blive mindet om den betydning, man har for andre.

Du nævner, at din far ville blive ked af det, hvis du ikke er her mere, og det er jeg sikker på at du har helt ret i. Jeg tænker, at du nok også er glad for din far, når han er det for dig? Mon der er andre ting i dit liv, som du er glad for? Hvad er vigtigt for dig? Det kan være små ting, men hvis du prøver at skrive alt det ned, som kan give dig glæde, tænker jeg, at du måske kan komme i tanke om flere ting. For mange er familie vigtigt, venskaber, kæresten, måske en hobby man holder af, en særlig slags musik, sport, ens kæledyr, nogle syntes endda at lektier er vigtige...hvad er vigtige ting for dig? Hvad er med til at gøre dig glad?
Du fortæller ikke om der er nogle personer i dit liv som du kan snakke med om hvordan du har det. Det føles ofte, som en lettelse at tale med nogen, når man går og er ked af det. Det vil jeg også meget anbefale dig at gøre. Det kan være veninder, en god lærer eller andre voksne omkring dig - måske din far?  Jeg tænker, at det er meget almindeligt at man godt kan blive ret kritisk overfor sig selv, når man er i teenagealderen - og så kan det måske også hjælpe at høre at andre faktisk slet ikke tænker sådan om en.

Måske er det også noget I kunne tale om blandt pigerne i din klasse - det med at føle at man er grim og tænke meget på det. Jeg vil tro, at du ikke er den eneste i din klasse, som bruger mange tanker på det.

Lige her til sidst, at skriver du, at din farmor lige er død. Jeg kom derfor til at tænke på om hendes død mon havde noget at gøre med den måde, som du har det på lige nu? Hvad mon hun betød for dig? Har du nogle gode minder om hende? Hvis du har det kan det også være en god ide at tænke på de gode minder. Man kan også finde et billede af den der er død og tænde et lille stearinlys ved siden af det. Eller man kan samle en lille æske med ting som minder om de gode ting man havde sammen.

Jeg håber, at du kan bruge lidt af det, som der er i svaret. Du er også meget velkommen til enten at skrive igen eller ringe, chatte, eller sms´e med BørneTelefonen og tale med en rådgiver, hvis du har lyst til det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.