Brev
Har det dårligt
Hej
jeg bor hos mine forældre er 16 1/2. Og har nok holdt panadoil pillerne (50 stk på en gang) op til flere gange. fordi jeg ikke gider at bo med mine forældre, de skændes for meget med mig og kigger efter de mindste ting jeg gør og elsker at rette mig. Og de vil aldrig tillade at jeg ville flytte hjemmefra. Håber i kan hjælpe mig.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Først må jeg sige til dig, at det er rigtig godt, at du valgte ikke at tage pillerne! Og måske en vigtig påmindelse og erkendelse af, at der er noget i dit liv, som gør at du hellere vil leve end dø? Måske ved du allerede hvad det er..? Men hvis ikke kunne det måske hjælpe dig at vide, hvad det er som giver dig lyst til livet, som gør dig glad, som i øjeblikke kan være vigtigere end dine frustrationer over dine forældre..
Samtidig tror jeg, at der er rigtig mange, som kan nikke genkendende til din beskrivelse af, hvordan du og dine forældre har det i øjeblikket.. Følelsen af at føle sig misforstået, overvåget og måske uretfærdigt behandlet rammer mange børn og unge i kortere eller længere perioder. Det hjælper måske ikke dig lige her og nu at vide, at mange andre kan have det på samme måde - men mere for at fortælle dig, at det ikke behøver blive ved at være sådan. Det kan være opslidende at have det sådan med sine forældre. De fleste har nok et håb og en forventning om, at ens forældre skal elske og støtte deres børn, ikke skændes og kontrollere..
Og det mest absurde er, at de fleste forældre nok vil sige, at det jo netop er fordi de elsker deres børn, at de retter på dem og holder øje med dem. Der er nogle perioder, hvor man kan gå meget skævt af hinanden og have svært ved at gennemskue hinandens intentioner..
Jeg kan ikke læse ud fra dit brev, om du har søskende? Nogen gange kan man som søskende både hjælpe hinanden til at forstå sine forældre, men også den anden vej rundt at få forældrene til at forstå hvad ens søster eller bror mener.. Andre gange kan det være rart at tale med en moster eller onkel, som dels kan lytte til din oplevelse af jeres familieliv lige nu, og som måske også kan hjælpe dig med at tale med dine forældre om, hvordan du godt kunne tænke dig det skulle være hjemme hos jer.
Andre unge i din situation har haft held med at skrive en række forslag til, hvad de gerne vil gøre bedre derhjemme og hvad de så til gengæld godt kunne tænke sig deres forældre gjorde anderledes.. Tror du, det kunne være noget, der ville virke hjemme hos dig?
Det kan ofte hjælpe at tale sammen om det.. Måske er dine forældre lige så ærgerlige over, at det er sådan i øjeblikket? Måske vil de også gerne have, at I skændes mindre og I dermed kunne få en bedre stemning i familien?
Måske kan det hjælpe dig at tænke, at det forhåbentlig bare er en periode, hvor I går skævt af hinanden? Selvom det ikke gør det mindre frustrerende at være i, så kan det nogle gange gøre tingene lidt lettere, hvis man ikke tænker på dem som en fastlåst tilstand. I kan alle tre nå at ændre jer mange gange og dermed måden I er sammen på.
Hvis du alligevel tænker, at det rigtige for dig ville være at flytte hjemmefra, så har Børns Vilkår mulighed for at give dig en børnebisidder, som vil kunne hjælpe dig med at snakke med kommunen om, hvilke muligheder der ville kunne være for dig.
Bedste hilsner fra
BørneTelefonen