HAN HAR SELVMORDSTANKER

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak fordi du deler din historie og dine tanker med BørneTelefonen. Det er helt forståeligt, at du ikke ved, om du burde sige det til M’s forældre eller til dine forældre. Jeg kan også sagtens følge dig i, at du ikke ved, hvad du skal sige til ham.

Det er meget normalt, at man ikke ved, hvad man skal sige eller gøre, når nogen fortæller, at de har selvmordstanker og cutter. Derfor er det også super godt, at du skriver til vores brevkasse. Jeg vil rigtig gerne prøve, om jeg kan hjælpe dig lidt på vej.

Du skriver, at du rigtig godt kan lide den her søde dreng, M. Det lyder virkelig skønt. Du skriver også, at du tror, at han også kan lide dig, og at I har været sammen et par gange, hvor I har holdt i hånden og snakket. Det er jo fantastisk, når en, som man godt kan lide, også rigtig godt kan lide en tilbage.

Det er virkelig imponerende, at du er så forstående over for, at han har solgt stoffer og været i seng med den her pige. Og det er faktisk ret flot, at du har forståelse for, at man godt kan skade sig selv og have selvmordstanker, når man har det svært.

Det er vigtigt at huske, at selvom, at M måske har det svært, så kan han godt være en rigtig sød og dejlig dreng. Jeg tænker også, at din bror har en god pointe, når han siger, at det er lige meget, hvad de andre tænker. Nogle gange skal man bare følge sit hjerte og sine følelser.

Det giver dog god mening, at du tænker over, at M skærer i sig selv og har selvmordstanker. Jeg forstår godt, at du ikke vil have, at han dræber sig selv. Det er helt normalt at føle sådan i din situation. Og det er det helt rigtige, du har gjort, når du har talt med din bror og pigen fra klassen. Det er super modigt. Men har du mon også fortalt dem, at M skærer i sig selv og har selvmordstanker? Eller har du kun fortalt, at du godt kan lide ham?

Jeg ved, at det nogle gange kan være en god idé at tale med andre om det. Og når du har et rigtig godt forhold til din bror, så kunne det være, at han måske var god at snakke med det om. Du virker som en modig pige, der ikke er bange for at tale om tingene. Det er ret sejt. Og det er endnu mere sejt, at du aldrig har gjort skade på dig selv, selvom du har tænkt på det.

Jeg kan godt følge dig i, at du tænker, om du skal sige det til drengens forældre eller dine egne forældre. Det er nogle rigtige gode overvejelser, for det er på ingen måde dit ansvar, at M har det svært. Men hvis du gerne vil hjælpe ham, så vil jeg råde dig til, at du taler med dine egne forældre om det.

Det vil være godt, hvis du tør at fortælle dine forældre, hvad du har skrevet i brevet. Det er vigtigt, at du ikke står alene med det her, for jeg kan fornemme, at det fylder meget hos dig.

Jeg tror ikke, at jeg ville vælge at fortælle det til drengens forældre, hvis jeg var dig. Måske ville M ikke synes, at det var fair, at du siger det til hans forældre uden, at han ved det? Det ville være synd, hvis I skulle blive uvenner over det.

Men i stedet kunne en mulighed for dig være at snakke med M om det. Så kunne du for eksempel sige til ham, at du tænker, at han burde sige det til sin mor eller far. Det kan også være, at du kan give ham den samme idé, som du selv har fået – at skrive eller ringe til BørneTelefonen. Vi vil rigtig gerne hjælpe både dig og ham. Han kan se, hvordan han kan kontakte os her: Få hjælp

Jeg synes i hvert fald ikke, at du skal gå med de tanker helt alene. Det er alt for meget at bære på selv. Jeg håber derfor, at du vil overveje at sige det til dine forældre og måske også til din bror. Jeg ved, at det ikke er let at være dig lige nu, men når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du har masser mod og vilje. Og det kan man nå rigtig langt med.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.