hader mit liv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år
Hvor er det godt du skriver herind når du som nu, ikke har følt dig tæt med nogen, siden din bedste veninde rejste. Nogle gange kan det faktisk være ligeså hjælpsomt at skrive et brev, som det du har gjort nu, som at tale med sin veninde. Det er lidt som trylleri; når man skriver det ned forsvinder de mørke tanker, og der bliver plads til lys. Måske kunne du også skrive et brev til din veninde, som sikkert ville blive glad for at få et brev fra dig. Når man har været så tæt, som jeg fornemmer I har været, forsvinder det ikke, fordi I nu er længere væk fra hinanden.
"At virke glad og ikke være det", er en følelse mange børn kender til. Tit handler det om, ikke at ville "være til besvær" - om, at man tager hensyn til dem der er omkring én og dermed glemmer sig selv. Nogen som man tror, måske vil have svært ved at se andet, end det de er vant til at se. Fx hvis nogen tror du er glad hele tiden, kan de have svært ved at få øje på at du ikke er glad, fordi det er blevet en vane. Er der mon nogen du går rundt og tager sådanne hensyn til? Og som ad den vej forhindrer dig i at vise et mere sandt billede af, hvad du har brug for og trænger til.
At din far har slået dig og at det har påvirket dig rigtig meget, kan jeg godt forstå. Det er ikke OK at din far har gjort det, og det kan på flere måder såre og skade børn, hvis de ikke får snakket med nogen om det. Har du mon nogensinde fået talt med din far om, hvad der skete dengang?
Hvis du ikke har modet til at snakke med din far om det i første omgang, tænker jeg, det vil være hjælpsomt for dig at tale med en anden voksen, som du kender og er tryg ved. Måske er det også ad den vej du kan begynde at vise de voksne, som skal, kan og vil hjælpe dig, at du ikke er glad lige nu og faktisk gerne vil have hjælp til at få det anderledes i dit liv. Hvad ville være det vigtigste for dig at sige/få fortalt, hvis du kun måtte sige én ting? Det med din far eller måske noget helt andet?
Hvad mon du har fået af hjælp indtil nu og hvad mon du har fortalt dem, du har forsøgt at få hjælp hos? Har de mon hørt dig tale om de selvmordstanker, du fortæller du har?
Nogen gange, når man er så vant til at ligne én der er glad og tilfreds, kan det ske, at man slet ikke får sagt det , man gerne ville fordi man får "pakket det svære lidt for pænt ind" – det sker også for voksne og det dur ikke.  Heldigvis er du allerede gået i gang med at øve dig på at "pakke det svære ud" ved at skrive til os, og det fortæller mig, at du har et håb og en tro på, at du kan få det anderledes og bedre end du har i dag. Det er en god ting at kunne - og ikke noget alle kan!
Håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet til at få noget af det mod du lige nu har mistet, tilbage. Håber du finder lidt kræfter til at få skrevet til din veninde, og I sammen kan bringe lidt lys ind i dit og hinandens liv igen. Og dermed lige så stille lære nye piger/venner at kende der, hvor du er nu. Der er nemlig masser af dejlige, sjove, skøre ting der venter lige præcis på dig.

Tak fordi du skrev ind til BørneTelefonen og turde skrive alt det der, som en start, kan være svært at sige højt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.