Brev
Hader mit liv
Hej bb
Jeg er en pige på 14 år. Jeg har virkelig mange problemer i mit liv lige nu. Jeg har haft selvmords tanker i lang tid.
Jeg er lige flyttet skole, hvor niveauet er rigtigt højt. Jeg var en af de klogeste i min gamle klasse. Jeg blev mobbet på min gamle skole fra ca. 1 år siden, Jeg flyttede ikke på grund af mobning. Mig og mine venner fra min gamle skole, havde det rigtigt svært, fordi alle lærerne bare var efter os hele tiden, og de andre elever hadede os også. Mine forældre valgte så at jeg skulle flytte skole.
Nu er det så et par måneder siden at jeg flyttede skole, men jeg savner den gamle skole helt vildt! De Venner jeg havde på min gamle skole, ser jeg næste aldrig mere, fordi vi ikke har tid. Vi får fri mega sent, og de får mega mange lektier for, så vi har ikke rigtigt tid.
Det er også alt for svært, inde på den nye skole. Jeg forstår ingenting! Jeg vil virkeligt gerne tilbage på min gamle skole, men jeg tror bare at folk ville syntes at det ville være mega mærkeligt, hvis jeg flyttede tilbage. Jeg må sikkert heller ik for mine forældre.
Et andet problem er, at jeg skal konfirmeres i år, men det har jeg virkeligt ikke lyst til! Jeg er ret buttet, så jeg kommer helt sikkert til at se mega dum ud i kjole. Også alt den opmærksomhed, kan jeg bare ik klare. Jeg har fortalt det til mine forældre, men de sider bare at jeg skal.
Det sidste problem er at jeg har haft spiseforstyrrelse, i ca. 2 år nu! Jeg HADER min krop!! Jeg har cuttet, og overvejer stadig selvmord. Jeg kan ik rigtigt se hvorfor jeg skal leve mere. Jeg er ked af det hver dag. ALLE i min klasse er mega tynde, og så er der mig der bare er mega tyk. Også selv om jeg tabte mig (hvilket jeg har prøvet på i 2 år men som ik rigtigt er lykkedes) ville jeg stadig have mega brede hofter.
Jeg håber virkeligt at i kan hjælpe! Har skrevet rigtigt mange gange, men har ik fået svar. Please hjælp!!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder som om, der er mange ting, der fylder hos dig lige nu, og det er rigtig flot, at du skriver herind for at at få hjælp.
Jeg bliver bekymret for dig, når du skriver om dine selvmordstanker og din spiseforstyrrelse, og at du har cuttet. Jeg tænker på, om du mon har fået hjælp til eller får hjælp til at håndtere de ting? Det er vigtigt, at man ikke går med så store ting alene. Der er hjælp at få, og det er vigtigt at dele sine problemer med nogle voksne, man har tillid til. Er der mon sådanne voksne, du kunne tale med? Det kan fx være dine forældre, en lærer, en moster, en nabo eller en helt anden. Det kan måske også være skolepsykologen eller sundhedsplejersken på din skole. Kunne det være en mulighed?
Det er helt naturligt, at man, særligt i din alder, sammenligner sig selv med andre fx i forhold til vægt. Det skal man dog passe lidt på med, for vi er allesammen født forskellige, og det er ikke alle, der er skabt til at være supertynde. Måske skal man også tænke på, at udseendet ikke betyder alt? Jeg tænker, at det er meget vigtigere, hvordan man er som person, og at man fokuserer på sine gode sider. Hvad er du fx god til? Du skriver, at du var en af de klogeste i din gamle klasse, og i dette brev har du været rigtig god til at skrive om, hvordan du har det. Der er helt sikkert også en masse andre ting, du er god til. Måske er du en god veninde, god til at tegne, synge, spille guitar eller noget helt andet?
I forhold til at du savner din gamle skole, tænker jeg, at det er vigtigt, at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Måske kan du vise dem dit fine brev? Det lyder som om, dine forældre har flyttet dig til den anden skole for at gøre det bedste for dig. Derfor tænker jeg, at de også vil lytte til dig, hvis du fortæller dem, at du ikke er glad for den nye skole. Som jeg læser det, er det fordi, niveauet er for højt, og fordi du savner dine gamle venner. Er det mon rigtigt forstået?
Jeg tror også, at det vil være en god ide at snakke lidt mere med dine forældre omkring din konfirmation. Har I mon snakket sammen om, hvordan din konfirmation skal foregå, og hvad dine ønsker og forventninger er? Du skriver, at du ikke kan lide opmærksomheden. Det synes jeg er vigtigt at få fortalt dine forældre. Måske kan I holde en lille fest uden alt for mange gæster eller i hvert fald sammen finde en måde at fejre dagen på, som du har det godt med. Det er jo dig, der skal fejres, så det er vigtigt, at du får en god dag. Kunne det mon være en mulighed?
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen