Brev
Gider ikke at leve mere.
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en 13 årig pige, der bare ikke ville leve mere. Har gået igennem mange ting de sidst 3 år, og jeg føler bare ikke levet er værd at leve.
Det går dårligt i skolen, da jeg kan komme i plejefamilie- og det går dårligt derhjemme, da mine forældre slet ikke kan forstå jeg har det svært.
Prøvede at tage livet af mig selv den ene aften, hvor jeg tog 41 piller, da jeg sagde det til min mor begyndte hun at snakke om hvor lorte barn jeg var, og at jeg aldrig lavede mine ting. Laver næsten aldrig mine ting i skolen fordi jeg slet ikke kan koncentrere mig. Er hele tiden ked af det.
Er begyndte at skære i mig selv igen, gjorde det også for 2 år siden (2019) men stoppede fordi tingene begyndte at gå godt igen, men det hele gik bare ned igen i sommers 2020. Gider virkelig ikke være her.
Står op om dagen og venter bare på at jeg kan gå i seng igen. Har også problemer med mad, da jeg synes jeg er tyk- spiste ikke i fire dage og tabte mig, lige nu spiser jeg højst 800 kcal om dagen. Og hvis jeg spiser meget (som jeg normalt plejede at gøre, fordi jeg bare ikke kan stop med at spise) kaster jeg det op.
Så enten spiser jeg slet ikke, ellers så spiser jeg for meget og kaster det op.
Har det dårligt hele tiden, kan engang forklar hvorfor jeg er ked af det hele tiden mere. Det er jeg bare.
Gider ikke det her, overvejer hverdag at tage livet af mig selv, og skære i mig selv hverdag. Tror ikke mine forældre ved at jeg skære i mig selv, min far har set lidt ar rundt omkring, men han sagde ikke noget. Min mor ved det ikke tror jeg, men alle siger bare jeg gøre alt det her for opmærksomhed. Kan bare ikke mere..
vh K..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Når nogen siger, at man skærer i sig selv for at få opmærksomhed – så er de bare HELT galt på den!
Ingen skærer i sig selv for at få opmærksomhed. Man skærer i sig selv, fordi man har det dårligt. Og nogle gange føles det som om den fysiske smerte, man får når man skærer, er nemmere at klare end den psykiske tristhed. Mon du kan genkende det?
Derfor skal du vide, at jeg godt ved, at selvskaden handler om. at du har det svært. Og at du har brug for hjælp.
Du skriver i dit brev, at du har det dårligt hele tiden, kan engang forklar hvorfor jeg er ked af det hele tiden mere. Det er jeg bare.
Men når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, hvor din følelse af tristhed kommer fra.
Når man har det svært i skolen, og når ens mor reagerer med at sige, at man er et lorte barn, når man fortæller, at man har spist 41 piller  – så kan jeg godt forstå, at du har det dårligt. Jeg tror, du føler dig meget alene, da dem omkring dig ikke helt forstår, hvor svært du har det.
At kæmpe alene kan tit gøre det svære endnu mere svært. Derfor vil mit svar til dig handle om, hvordan du kan få hjælp og støtte lige nu – så du ikke skal kæmpe alene mere.
Først og fremmest er det vigtigt, at nogen hjælper dig med at få dine forældre til at forstå, hvordan du har det. Så de kan begynde at støtte dig.
Måske har de lidt svært ved at vide, hvordan de gør det? Du skriver, at du måske skal i plejefamilie. Og måske har du derfor allerede talt med din sagsbehandler om, hvordan du har det derhjemme?
Hvis ikke, så vil jeg råde dig til at gøre det.
Det kan godt være en stor ting selv at kontakte kommunen. Måske har du en god lærer, der kan hjælpe dig? Ellers kan vi her på BørneTelefonen hjælpe dig.
Vi har nemlig det, der hedder en bisidder. En bisidder er en sød voksen, som kan tale med dig og tage med dig hen på kommunen til en snak om, hvordan du får hjælp.
Det kan være en rigtig god ide at have en bisidder med, når man taler med kommunen. Bisidderen kan nemlig hjælpe dig med at få sagt det, der er vigtigt. Og kan forklare det, din sagsbehandler har sagt, hvis du ikke helt forstod det i første omgang. Nogle gang har man også spørgsmål efter snakken med sagsbehandleren, som bisidderen kan svare på.
Hvis du klikker her, så kan du læse mere om vores bisidderordning og se nogle små film, hvor andre børn fortæller, hvordan det var for dem at have en bisidder.
Du kan få en bisidder fra os uanset, om du allerede har talt med kommunen eller, om vælger at gøre det nu.
Jeg synes også, at du skal kigge mere på denne hjemmeside fra LMS. LMS er en forening, der hjælper børn og unge, der selvskader eller har en spiseforstyrrelse.
Du fortæller, at du er begyndt at spise mindre. Og nogle gange kaster op. Det kunne godt lyde som om, du forsøger at skabe kontrol over maden. Det er faktisk et tegn på, at du ikke har det godt. Og dermed også et tegn på, at du skal have noget hjælp.
Den hjælp kommunen fx kan give dig med er samtaler med en psykolog. Og det kan være rigtig godt, når man selvskader og hvis man har svære tanker om mad.
Kommunen vil også kunne undersøge, hvad der skal til for at du kan få det trygt og godt hjemme. Alle børn har ret til at vokse op med tryghed. Hvis ens forældre ikke kan sørge for det, så kan de og barnet få hjælp. Og jeg tror, at du og din familie kan få god hjælp hos kommunen.
Du må endelig ringe til os på 35555559, hvis du vil tale mere med os om en bisidder.
Bliv endelig ved med at søge hjælp ved at fortælle om, hvordan du har det. Dit brev her til BørneTelefonen beskriver så klart og tydeligt, at du har det svært og hvorfor. Du kunne derfor også overveje at vise dit brev og mit svar til en voksen, du er tryg ved. Fx en lærer eller en god vens mor eller far. Sammen kunne I så måske ringe til os.
Jeg ønsker for dig, at du snart får hjælp – sådan at du bliver glad og får det godt igen. Du fortæller, hvordan du stoppede med at skære i dig selv, da tingene begyndte at blive bedre. Du har derfor oplevet, at du også selv har en styrke i dig – en styrke du brugte til at stoppe selvskaden.
Brug den styrke igen – til at bede om mere hjælp. Og husk dig selv på, at du har oplevet, at noget svært kan blive bedre. Det håber, at du snart vil opleve igen.
Mange tanker og gode ønsker til dig
Kærlig hilsen
BørneTelefonen