Gider ikke at leve mere.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Når nogen siger, at man skærer i sig selv for at få opmærksomhed – så er de bare HELT galt på den!

Ingen skærer i sig selv for at få opmærksomhed. Man skærer i sig selv, fordi man har det dårligt. Og nogle gange føles det som om den fysiske smerte, man får når man skærer, er nemmere at klare end den psykiske tristhed. Mon du kan genkende det?

Derfor skal du vide, at jeg godt ved, at selvskaden handler om. at du har det svært. Og at du har brug for hjælp.

Du skriver i dit brev, at du har det dårligt hele tiden, kan engang forklar hvorfor jeg er ked af det hele tiden mere. Det er jeg bare.

Men når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, hvor din følelse af tristhed kommer fra.

Når man har det svært i skolen, og når ens mor reagerer med at sige, at man er et lorte barn, når man fortæller, at man har spist 41 piller  – så kan jeg godt forstå, at du har det dårligt. Jeg tror, du føler dig meget alene, da dem omkring dig ikke helt forstår, hvor svært du har det.

At kæmpe alene kan tit gøre det svære endnu mere svært. Derfor vil mit svar til dig handle om, hvordan du kan få hjælp og støtte lige nu – så du ikke skal kæmpe alene mere.

Først og fremmest er det vigtigt, at nogen hjælper dig med at få dine forældre til at forstå, hvordan du har det. Så de kan begynde at støtte dig.

Måske har de lidt svært ved at vide, hvordan de gør det? Du skriver, at du måske skal i plejefamilie. Og måske har du derfor allerede talt med din sagsbehandler om, hvordan du har det derhjemme?

Hvis ikke, så vil jeg råde dig til at gøre det.

Det kan godt være en stor ting selv at kontakte kommunen. Måske har du en god lærer, der kan hjælpe dig? Ellers kan vi her på BørneTelefonen hjælpe dig.

Vi har nemlig det, der hedder en bisidder. En bisidder er en sød voksen, som kan tale med dig og tage med dig hen på kommunen til en snak om, hvordan du får hjælp.

Det kan være en rigtig god ide at have en bisidder med, når man taler med kommunen. Bisidderen kan nemlig hjælpe dig med at få sagt det, der er vigtigt. Og kan forklare det, din sagsbehandler har sagt, hvis du ikke helt forstod det i første omgang. Nogle gang har man også spørgsmål efter snakken med sagsbehandleren, som bisidderen kan svare på.

Hvis du klikker her, så kan du læse mere om vores bisidderordning og se nogle små film, hvor andre børn fortæller, hvordan det var for dem at have en bisidder.

Du kan få en bisidder fra os uanset, om du allerede har talt med kommunen eller, om vælger at gøre det nu.

Jeg synes også, at du skal kigge mere på denne hjemmeside fra LMS. LMS er en forening, der hjælper børn og unge, der selvskader eller har en spiseforstyrrelse.

Du fortæller, at du er begyndt at spise mindre. Og nogle gange kaster op. Det kunne godt lyde som om, du forsøger at skabe kontrol over maden. Det er faktisk et tegn på, at du ikke har det godt. Og dermed også et tegn på, at du skal have noget hjælp.

Den hjælp kommunen fx kan give dig med er samtaler med en psykolog. Og det kan være rigtig godt, når man selvskader og hvis man har svære tanker om mad.

Kommunen vil også kunne undersøge, hvad der skal til for at du kan få det trygt og godt hjemme. Alle børn har ret til at vokse op med tryghed. Hvis ens forældre ikke kan sørge for det, så kan de og barnet få hjælp. Og jeg tror, at du og din familie kan få god hjælp hos kommunen.

Du må endelig ringe til os på 35555559, hvis du vil tale mere med os om en bisidder.

Bliv endelig ved med at søge hjælp ved at fortælle om, hvordan du har det. Dit brev her til BørneTelefonen beskriver så klart og tydeligt, at du har det svært og hvorfor. Du kunne derfor også overveje at vise dit brev og mit svar til en voksen, du er tryg ved. Fx en lærer eller en god vens mor eller far. Sammen kunne I så måske ringe til os.

Jeg ønsker for dig, at du snart får hjælp – sådan at du bliver glad og får det godt igen. Du fortæller, hvordan du stoppede med at skære i dig selv, da tingene begyndte at blive bedre. Du har derfor oplevet, at du også selv har en styrke i dig – en styrke du brugte til at stoppe selvskaden.

Brug den styrke igen – til at bede om mere hjælp. Og husk dig selv på, at du har oplevet, at noget svært kan blive bedre. Det håber, at du snart vil opleve igen.

Mange tanker og gode ønsker til dig

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.