Facaden er brudt.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år
Tak for dit brev, jeg er virkelig ked af, at du har måttet vente så længe på svar, for jeg kan godt høre, der er mange svære ting i dit liv for tiden, og at du har brug for et svar. Jeg har lige opdaget, at du har sendt dit brev to gange til BørneBrevkassen - måske fordi du frygtede at svaret aldrig kom i første omgang, så nu sørger jeg for at begge breve kommer på nettet med samme svar. (Så finder du det forhåbentlig uanset hvilket ID-nummer du søger på...)

Jeg synes, at mange af de ting, du fortæller om, er rigtig bekymrende, og jeg tænker faktisk, at du har brug for noget hjælp udefra for at få det bedre. Derfor vil meget af mit svar dreje sig om det.

Når jeg læser dine breve, bliver jeg imponeret over, at du på trods af modgang stadig har kræfter til at skrive og bede om hjælp og kræfter til at bekymre dig om din bror, som også lyder til at have det svært. Jeg fornemmer, at du virkelig ønsker forandring i dit liv, og det, tror jeg, kan være en vigtig drivkraft for dig i den kommende tid.

Jeg kan høre, du har brugt megen energi på at smile og lade som om, alt er okay. Det ved jeg, at mange piger tit gør, hvis livet er svært. Men ofte så kommer der et tidspunkt, hvor den strategi ikke virker mere, hvor det simpelthen bliver for hårdt, og så er det vigtigt, at man prøver noget andet. Jeg tror, at den tid nu er kommet for dig..?

Jeg kan høre, at din farmor tidligere har været en vigtig voksen i dit liv, men at du nu af flere årsager ikke rigtig kan have kontakt med hende. Så jeg tænker, at vi må prøve at finde ud af, om der kunne være en anden voksen fx i dit netværk, som kunne støtte dig i at få hjælp.

Kunne der mon være en af lærerne på skolen eller sundhedsplejersken, som du kunne tænke dig at betro dig til? Jeg kunne forestille mig, at lærerne i forvejen er bekymrede for dig, fordi du har haft svært ved at passe skolen..?

Somme tider kan det være lettere at få en man ikke kender til at hjælpe sig. Så måske ville du have lettere ved at få en bisidder her fra Børns Vilkår, som kunne hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen..? Så kunne I følges ad til møde med en sagsbehandler og fortælle ham eller hende, hvordan du og din bror har det, for så vil kommunen være forpligtede til at hjælpe jer...

Du kan læse mere om bisidderkorpset her >>. Hvis du har brug for en mere personlig og anonym samtale, inden du beslutter dig for, om bisidderordningen ville være noget for dig, så vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan tale med en af vores rådgivere. Det kan nemlig også være med til at give overblik over ens situation, og tit er det faktisk meget godt at øve sig lidt i at fortælle, hvordan man har det, hvis man længe har gjort sig umage for at se ud som om alting er godt.

Mange kærlige tanker fra BørneBrevkassen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.