Er det virkelig vær at være til?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16år

Tusind tak for dit brev. Jeg kan høre, at du har en masse svære tanker, som du går alene med - så det er godt, at du skriver ind til os.

Sådan som jeg forstår dit brev, har det at få diagnosen ‘ordblind’ været enormt hård for dig. Og det er den, der har ledt til selvmordtankerne. Jeg håber, at det er rigtigt forstået?

Umiddelbart lyder til, at diagnosen er kommet til at flyde langt mere, end den skal. Og at du ikke fået den støtte, du burde have haft omkring, hvad det vil sige for dig, nu at være ordblind.

Det er godt at høre, at du går til psykolog. For det er rigtig vigtigt, at du har en professionel, der kan hjælpe dig igennem de svære tanker. Du skriver, at du synes, det går langsomt. Jeg ved, at det er svært at gå med tristhed, men det kan godt tage noget tid at få vendt de svære tanker og de bekymringer, du nok har fået omkring ordblindheden.

Derudover kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan du havde det, før du fik diagnosen? For det lyder til, at det var den, der fik hele korthuset til at vælte?

Vil du måske kunne vende tanken om ordblindhed lidt - og finde en trøst i, at du jo stadig er den helt samme. Diagnosen hjælper dig nu bare med få de rette hjælpemidler. På den måde er du faktisk bedre stillet nu end før diagnosen, hvor du måske endda har kæmpet med at læse os skrive helt alene.

Mange ser ordblindhed som noget “definitivt” - et handicap. Man er bange for at blive sat i bås. Og bliver bekymret for, om der er ting, man ikke kan. Er det måske også sådan, at du tænker?

Men sådan er det ikke. Faktisk er 5% af den danske befolkning ordblinde - så du er slet ikke alene. Og der er efterhånden mange gode hjælpemidler og tilbud til rådighed.

På  hjemmesiden ‘Et liv som ordblind’ kan du sen en sød lille film, om en masse kendte mennesker, der er ordblinde og som alligevel har klaret sig rigtig godt: https://etlivsomordblind.dk/kendte-ordblinde/.

Vidste du at fx Charles Darwin, Albert Einstein og H. C Andersen var ordblinde?

Måske du kan kigge lidt på siden og se, at mange af dine tanker omkring det at være ordblind ikke er noget, du skal lade dig stoppe af..

"Bare fordi” man er ordblind er det ikke enden på alting. Der er nogle ting der er sværere, men med den rette støtte og hjælp kan man stadig nå rigtig langt.

Det, jeg mener er at, at være ordblind er én ting. Men du er så meget mere end det. Og det er vigtigt, at du ikke lader dig definere og begrænse dig af at være ordblind.

Du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle din klasselærer, hvordan du har det. Men hvad med dine forældre? Måske det kunne være en god ide at fortælle dem, hvor skidt du går rundt og har det. De kan muligvis hjælpe og støtte dig noget mere.

Det kan være svært at fortælle så stor en ting til sine forældre. Derfor kunne det være en mulighed at vise dem dit brev hertil og måske mit svar. Så kan du også fortælle dem, at de er velkomne til at ringe til os på ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvis de vil tale om, hvordan de bedst støtter dig.

Du kan også bruge vores brevkabelon til at skrive et brev til dem, hvis du hellere vil det:  https://www.bornetelefonen.dk/skriv-0.

Jeg tænker, at I sammen kan tale med din klasselærer. Dels om hvordan du har det. Men også om, hvordan du vil kunne få bedre støtte i din hverdag og få nogle at tale med omkring det at være ordblind.

Til sidst vil jeg lige nævne, at der findes en forening for ordblinde: https://www.ordblindeforeningen.dk/du/ . Her kan du møde andre unge ordblinde. Jeg håber, det vil kunne hjælpe dig med ikke at føle dig alene og ensom. For der er mange, der har det som dig.

Hvis du har brug for at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

De kærligste hilsner BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.