Brev
Dur ikke til en skid
Kære børnetelefon
Jeg er lige startet i gymnasiet og er allerede gået i gang med at skrive opgaver men min mor blander sig i det hele tiden og hun siger at ikke dur til noget og at jeg aner om hvordan man tænker selv.
hun synes jeg er uintelligent, dum og når jeg siger hende imod råber hun bare holdkæft til mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har flere gange overvejet at begå selvmord og jeg overvejer det nu igen.
Jeg kan ikke klare mit liv længere. Jeg har bare lyst til at dø eftersom at jeg ikke kan tilfredstille nogen som helst.
JEG HADER MIT LIV
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Når du har det så svært, at du overvejer selvmord, er det super godt, at du skriver til BørneBrevkassen. Der er nemlig altid en vej til et bedre liv, og når det er svært at se den vej selv, er det bedste at dele tankerne med andre. Og det har du heldigvis valgt.
Der er mange, der oplever, at det er svært at starte i gymnasiet, fordi det er så anderledes end den folkeskole, de kom fra. Derfor er det rigtig trist at høre, at din mor ikke støtter dig, men tværtimod skælder dig ud og tager modet fra dig. Det har du slet ikke brug for, og jeg kan godt forstå, at du føler dig dårligt behandlet.
Jeg tænker på, hvordan dit liv var, før du kom i gymnasiet? Og hvordan dit forhold til din mor har været gennem din opvækst. Har du haft en barndom fuld af modgang eller??
Jeg kender jo ikke noget til dit liv, men jeg tænker, at siden presset i gymnasiet og din mors manglende respekt for dig, fører til selvmordstanker, har du brug for noget hjælp til at komme videre.
På dit gymnasium er der en studievejleder, der er vant til at snakke med de elever, der har det svært. Jeg vil foreslå, at du kontakter ham/hende hurtigst muligt. Studievejlederen taler med mange elever, der lige er startet i gymnasiet, og som synes, deres liv er svært. Måske er der mulighed for, at du kan få hjælp med opgaverne på gymnasiet, så du ikke behøver at bede din mor om hjælp. Så skynd dig at få en aftale. Gymnasiet har også tilknyttet en psykolog, som du måske skulle snakke med.
Jeg ved ikke, hvorfor det går så galt mellem din mor og dig. Men jeg tænker, at du må beskytte dig selv og ikke blande hende ind i dine lektier. Mon du kender en anden, der kan hjælpe dig, når du har brug for det? Hvad med din far eller et andet familiemedlem? Eller en god ven?
Jeg får også den tanke, om dit forhold til mor måske er så dårligt, at I kunne have gavn af at få hjælp fra kommunen, f.eks. i form af familierådgivning eller andet. Du kan selv kontakte din kommune. Der findes i alle kommuner en særlig afdeling, som tager sig af at hjælpe familier, som har det svært sammen. Børn og unge har også ret til at ringe til dem (også anonymt) og fortælle om situationen derhjemme. Så kan du høre om de kan hjælpe jer og eventuelt hvordan de ville kunne det. Har du brug for hjælp til at finde nummeret til din kommune, kan en rådgiver på BørneTelefonen hjælpe dig.
Det er også muligt, at du kan få en bisidder herfra med, hvis du skal op på kommune og tale med dem. En bisidder er en socialrådgiver, der kan støtte dig og hjælpe dig ved møder f.eks. hos kommunen. Bisidderen kender meget til børn og unges rettigheder i forhold til at kunne få hjælp. Der er mange, der har haft meget glæde af en bisidder fra Børns Vilkår. Du kan læse mere om det på vores hjemmeside www.bornetelefonen.dk/bisidder
Hvis du i det hele taget har lyst til at fortælle lidt mere om dit liv og din opvækst, vil jeg også foreslå, at du ringer eller sms´er til BørneTelefonen på 116 111 eller logger dig ind på UngeChatten. Så kan du og rådgiveren måske sammen finde ud af, hvilken en hjælp du kunne have brug for og har lyst til at tage imod.
De bedste tanker og håb om et bedre liv for dig fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.