Brev

Død

Hej.

Her igår mistede jeg en meget tæt ven af familien og jeg er bare helt ødelagt.

Jeg græder mig selv i søvn og vil bare gerne vlre sammen med hende

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Det er trist at høre, at du lige har mistet en meget tæt ven af familien. Det kan jeg godt forstå er rigtig hårdt.

Sorg er en stærk følelse der kan fylde meget. Nogle gange kan sorgen blive så stor, at man næsten ikke kan holde det ud. Måske er det sådan for dig lige nu? Mange synes at det er rart at snakke med nogen om sorgen. Vil du kunne snakke med dine forældre eller andre om, hvordan du har det?

Nu kender jeg ikke dig eller din familie. Men jeg kan forestille mig, at I alle sammen mærker sorgen lige nu. Det er helt forståeligt at man har mange forskellige følelser, når man har mistet en. Nogle gange kan man være ked af det, men man kan også blive vred, grine over gode og sjove minder og andre gange føler man sig magtesløs. Sådan kan det også være for resten af din familie. Der er nemlig ikke nogen forkerte følelser. Jeg tænker, at dine forældre kunne være gode at snakke med, da de måske har nemmere ved at forstå dine følelser lige nu? Det kan også være at du har en god ven, eller måske en lærer i skolen, som er god at snakke med?

Mange oplever at savnet bliver tit stærkere om aftenen når man skal i seng. Nogle gange kan det hjælpe at lave nogle ritualer for hvornår eller hvordan, du tænker på den du savner. Måske kunne du lave en mindebog med fotos? Eller måske er det rart at tænde et lys, eller snakke lidt om den du savner, inden du går i seng?

Det er meget forskelligt fra person til person, hvordan man sørger. Det der er rigtigt for dig, er måske ikke det rigtige for en anden. Det er normalt have brug for pauser fra sorgen. Det er okay ikke at tænke på den man har mistet hele tiden, men f.eks. at se sine venner, høre musik eller bage en kage.

Du kan også læse mere om sorg og de råd, vi har skrevet på https://bornetelefonen.dk/sorg/.

Jeg synes, at det er rigtig stærkt at du har skrevet til os her på Børnetelefonen, også selv om sorgen lige nu er rigtig stor. Jeg tror på, at du nok skal finde ud af hvordan du håndterer og er i sorgen, så det føles rigtigt for dig. Husk at du altid kan ringe, sms’e eller chatte med os her på BørneTelefonen 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Hvordan du fortæller om noget svært

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

Her kan du se en film med seks råd om, hvordan man fortæller noget svært. Du kan også få hjælp til at bygge et brev, hvis du hellere vil starte med at skrive det.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Hvis du ikke har det godt derhjemme, har du ret til at få hjælp fra kommunen. Du kan ringe til kommunen og fortælle, hvad der foregår hjemme hos dig, og du kan være anonym, når du ringer.

Læs mere

Gratis psykologhjælp – oversigt

Tilbyder din kommune gratis psykologhjælp til unge? Tjek her:

Læs mere

Psykiatrifonden

Du kan ringe, chatte eller skrive til brevkassen, og du kan finde gode råd og værktøjer til at få det bedre.

Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.