Brev
Det må være tid til, at gå til bekendelse..
Hej Brevkasse
Jeg har længe været brændt inde med det jeg nu har tænkt mig at skrive. Først og fremmest skal det nævnes, at jeg tænker rigtig meget over døden for tiden. Tænker over den, fordi jeg ikke ved, om det er den jeg skal vælge. Men livet er ikke noget for mig længere. Jeg er rigtig træt af det…
Går i gymnasiet, 2.g. Startede direkte efter folkeskolen, og er endt i en glimrende klasse. Har mange søde venner. Men jeg kan ikke klare mere. Ikke mere af noget som helst. Jeg arbejder hver dag når jeg har fri fra skole, nogle dage helt til kl. 22.30. Og når jeg så kommer hjem kan jeg ikke overskue lektierne, og ender tit med bare at gå i seng. Sommetider har jeg ligefrem ondt af mig selv.
Et af mine største problemer er, at jeg lever på en løgn. Alle tror jeg har det “ihh så godt”, for det er hvad jeg fortæller dem. De beundrer mig for min evne til at score høje karakterer i skolen, og samtidig kunne arbejde så meget som jeg gør. Have så meget overskud, og tjek på alting. Men det har jeg slet ikke.
Jeg får middelmådige karakterer, som jeg bestemt ikke er tilfreds med, og jeg kan ikke overskue arbejdet. Det går ikke godt, og jeg er ikke god til alt. Jeg kan ikke sige nej – at afvise er noget af det værste jeg ved.. og derfor er jeg endt med utallige jobs, og ekstraopgaver påtager jeg mig ligeledes altid. Der må findes en ende på alt det her! Den løgn jeg lever på, den facade jeg gemmer mig bag, skal brydes. Men hvordan?
Der er jo ikke nogen der vil høre på mig? Ingen gider snakke med en løgner. Min(e) forældr(e) er der ikke meget hjælp at hente i. – Min far er død, og min mor og hendes nye kæreste interesserer sig ikke synderligt for mig- jeg klarer jo alting så godt. Grunden til at jeg overvejer døden, er selvfølgelig også grundet en forhåbentlig genforening med min elskede far, som jeg virkelig savner af hele mit hjerte.
Jeg tænker rigtig meget på ham, til forskel for resten af min familie som er “kommet videre”. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Livet er pt en for stor mundfuld, og jeg vil snakke med nogen! Jeg kan ikke blive ved med at se ud til at alt går strålende, når det modsatte er tilfældet. Jeg er så tæt på, og måske alligevel et stykke fra, at vælge det ene frem for det andet.
De ting jeg har planlagt i eksempelvis sommerferien, har jeg allerede indstillet mig på, at jeg sikkert ikke kommer til. Og jeg grubler hver dag over, hvordan jeg i et brev skal forklare min familie om min beslutning. Desuden arbejder jeg på at rydde ud i alle mine ting, for at gøre det lettere når jeg er væk.
At jeg skriver det her, er noget af et skridt. For på én og samme tid gør jeg udtryk for, at jeg gerne vil have hjælp, selvom jeg egentlig ikke vil det. Forvirringen hos mig er enorm. Men hvor jeg dog håber på svar fra jer. At høre én enkelt mening om mine ord, vil måske betyde et liv til forskel.
Mange hilsner fra en noget frustreret pige
Ps. Et råd behøver ikke at være, at jeg skal ringe til børnetelefonen, for jeg er ikke vild med at snakke med nogen jeg ikke kan se, om så personlige ting. 🙂 Hej hej
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er jeg glad for, at du har taget skridtet og skrevet ind til BørneBrevkassen for hjælp, selvom du er lidt usikker på, om du faktisk vil have hjælp... Jeg håber, du vælger en anden vej end selvmord.
Du beskriver din situation rigtig flot, og jeg fornemmer på dit brev se, at du nok egentlig gerne ville tale med nogen, men måske ikke helt ved, hvem det skal være..? Du mener ikke, at du vil kunne tale med din mor... Måske mest fordi hun tror, det går dig godt og fordi du har en fornemmelse af at hun og hendes kæreste ikke interesserer sig synderligt meget for dig...
Alligevel tænker jeg, at det nok ville være godt, hvis du kunne tale med din mor om det. I hvert fald tror jeg det er værd at overveje om det måske kan tænkes, at hun måske har misforstået dine signaler? Kunne det tænkes, at hun troede, du har brug for at leve dit eget liv, og at hun derfor har trukket sig tilbage..?
Hvis din mor før i tiden plejede at lytte til, hvad du havde at sige, så kunne hun måske gøre det igen, hvis hun fik chancen? Selvom du føler, du har gået med facaden alt for længe til, at du kan fortælle, hvordan du har det, tænker jeg, at det aldrig er for sent at slippe facaden og turde vise, at du faktisk er ked af det, og synes du har alt for meget at se til... Mon du kunne findet modet til det?
Jeg tror, der er rigtig mange, der kan genkende det med at have svært ved at sige fra og sige nej til noget... Når det er svært, kan man starte med at sige nej til de små ting, og de ting, hvor man tænker, det vil være lettest, selvom det er svært...
Måske sker der ikke andet, end at der er andre der melder sig, eller at andre respektere en, fordi man siger fra? Måske du har et eller andet, hvor du tænker, det ville være lettere at øve dig på at sige nej..? For jeg tror, du har ret i, at du har for meget at se til, og jeg tænker, det vil være rigtig fint, hvis du kunne sige fra til noget af det... Måske sige et af dine jobs op eller stoppe med en eller flere af ekstraopgaverne...
... Jeg ved det kan være svært at gøre selv, og det er også derfor, at jeg tror, at du har helt ret i, at det vil være fint at tale med nogen, både om at du har det svært, og nogen, som måske vil kunne hjælpe dig med at sortere i alle de ting, du har påtaget dig...
... Er der mon et tilbud på dit gymnasium, du kan benytte dig af? En studievejleder, eller måske en psykolog eller lignende, du kan henvende dig til...
... Hvis der ikke findes nogen tilbud på dit gymnasium, ved jeg, at alle kommuner har ungdomsrådgivninger, hvor man helt sikkert kan henvende sig med det, du går og tumler med... Du kan eventuelt google din kommune og ungdomsrådgivning og finde frem til det på den måde?
Måske ville det også være rart at tale med nogen om savnet af din far, som selvfølgelig stadig fylder meget hos dig... faktisk så meget, at det er ham, du har i tankerne, når du overvejer selvmord... Jeg tænker imidlertid, at din far ville blive rigtig ked af det, hvis han vidste, at du overvejer selvmord for at blive genforenet med ham... Tror du ikke, han hellere ville have, at du lever dit liv og søger hjælp, hvis du som nu har svært ved at overskue det hele og faktisk er rigtig trist?
Jeg håber, mit svar kan være med til at give dig nogle ideer til, hvor du kan søge hjælp... Hvis det ikke har, håber jeg, at du vil overveje at logge på UngeChatten, måske det vil være lettere end at tale i BørneTelefonen med nogen, du ikke kan se?
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.