Brev
Der er ingen mening med at leve??
hej jeg lider er mega deprasion, men det er invendigt. Alle tror jeg går rundt og er glad hele tiden, med i virkeligheden er det eneste der gør mig glad, at tænke på efterliver. Selv hvis der ikke er et efterliv må det være meget bedre end de helvet vi alle lever i idag.
Jeg kan bare ikke se pointen længere, min familie er adskilt, mine søskende ved ikke jeg eksistere ( eller det viser det ikke i hvert fald), jeg har ingen venner (men masser af fjender) og jeg har intet talent for NOGET SOM HELST.
Jeg overvejer allerede hvordan jeg vil håndtere det. Jeg ved der er mange der synes det er dumt. Nogen synes det er selvisk, fordi menneskerne der elsker en vil lide, men jeg er ikke elsket og jeg elsker helle ikke nogen. Jeg prøver bare at skade mig selv for at se om det er nok, men det gir bare ikke det samme
KH en livshadende pige, som intet har at leve for
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Tak for dit brev og for at du skriver herind. Jeg er så glad for at du har skrevet, det er mega sejt gået og kræver en del overskud, når man har det skidt. Det lyder som om, du har gået alene med dine tanker i et stykke tid og at du prøver at håndtere det du føler inde i ved at skade sig selv. Jeg håber at mit svar kan være en lille hjælp på vej til, at du skal få det bedre.
Jeg har talt med en hel del unge i din situation, som deler dine tanker med at livet ikke er vært at leve. De synes det er virkeligt svært at se, hvordan det skal få det godt igen når det står midt i det. Men jeg kan også fortælle dig at jeg har talt med mange unge som har haft det rigtigt dårligt psykisk, men som har fået det godt igen. Men det er noget som man behøver hjælp til. Man har brug for det som hedder; hjælp til selvhjælp. Det er en del unge der vælger at håndtere de smerter, de har inde i ved at skade sig selv. Det er som om den fysiske smerte dulmer den psykiske. Men som du selv skriver så giver det ikke helt den lidring som man kunne ønske. Ofte kommer man ind i en ond cirkel, fordi det kun er en kortvarig løsning. Derfor er der andre ting der skal til for at det hjælper i lang tid.
Jeg synes at du skal vide, at de fleste mennesker har perioder eller situationer hvor de har stået i noget der opleves som svært, og som de ikke magtet at klare alene. For nogle  er det en krise og der kan dukke tanker om selvmord op. Selvmordstanker er i langt de fleste tilfældene ikke et ønske om dø, men et ønske om at noget skulle være anderledes og på en bedre måde. Er der noget du kan genkende?
Mon er er nogen der ved, hvordan du går og har det indeni? Eller som ved lidt om dine tanker? Det kan være en forælder, en lærer eller nogen fra din klasse eller fritid? Det er rigtigt vigtigt at du får snakket med nogen om de selvmordstanker og følelser som du står med. Fordi ingen skal have det på den måde som du har det. Og man skal slet ikke gå rundt med det alene!
Hvis du ikke føler at det er en løsning at få hjælp fra nogen du kender, har du så tænkt på at få hjælp hos din læge, som kan snakke med dig og hjælpe dig?
Du skriver i dit brev at du allerede overvejer, hvordan du skal ”håndtere det”, og det gør mig bekymret og tænker at du gerne skal have hjælp hurtigt. Derfor håber jeg, at du vil have mod på at tale med nogen - og du måske ville have mod på at skrive eller ringe ind til os på 116111, så vi kan snakke mere sammen. Men det vil også være rigtig godt, at du finder en der er tæt på dig, så du kan få hjælp.
Husk også at; hvis du får det meget dårligt og har brug for akut hjælp, så kan man altid henvende sig på nærmeste psykiatrisk skadestue eller ringe 112
Kære pige, jeg håber at du kan bruge noget af det jeg har skrevet til dig. Jeg håber, at du har mod til at fortælle nogen, at du har det skidt, så du kan få den hjælp du har brug for.
Kærlige hilsen
BørneTelefonen