Der er ingen mening med at leve??

hej jeg lider er mega deprasion, men det er invendigt. Alle tror jeg går rundt og er glad hele tiden, med i virkeligheden er det eneste der gør mig glad, at tænke på efterliver. Selv hvis der ikke er et efterliv må det være meget bedre end de helvet vi alle lever i idag.

Jeg kan bare ikke se pointen længere, min familie er adskilt, mine søskende ved ikke jeg eksistere ( eller det viser det ikke i hvert fald), jeg har ingen venner (men masser af fjender) og jeg har intet talent for NOGET SOM HELST.

Jeg overvejer allerede hvordan jeg vil håndtere det. Jeg ved der er mange der synes det er dumt. Nogen synes det er selvisk, fordi menneskerne der elsker en vil lide, men jeg er ikke elsket og jeg elsker helle ikke nogen. Jeg prøver bare at skade mig selv for at se om det er nok, men det gir bare ikke det samme

KH en livshadende pige, som intet har at leve for

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig.

Tak for dit brev og for at du skriver herind. Jeg er så glad for at du har skrevet, det er mega sejt gået og kræver en del overskud, når man har det skidt. Det lyder som om, du har gået alene med dine tanker i et stykke tid og at du prøver at håndtere det du føler inde i ved at skade sig selv. Jeg håber at mit svar kan være en lille hjælp på vej til, at du skal få det bedre.

Jeg har talt med en hel del unge i din situation, som deler dine tanker med at livet ikke er vært at leve. De synes det er virkeligt svært at se, hvordan det skal få det godt igen når det står midt i det. Men jeg kan også fortælle dig at jeg har talt med mange unge som har haft det rigtigt dårligt psykisk, men som har fået det godt igen. Men det er noget som man behøver hjælp til. Man har brug for det som hedder; hjælp til selvhjælp. Det er en del unge der vælger at håndtere de smerter, de har inde i ved at skade sig selv. Det er som om den fysiske smerte dulmer den psykiske. Men som du selv skriver så giver det ikke helt den lidring som man kunne ønske. Ofte kommer man ind i en ond cirkel, fordi det kun er en kortvarig løsning. Derfor er der andre ting der skal til for at det hjælper i lang tid.

Jeg synes at du skal vide, at de fleste mennesker har perioder eller situationer hvor de har stået i noget der opleves som svært, og som de ikke magtet at klare alene. For nogle  er det en krise og der kan dukke tanker om selvmord op. Selvmordstanker er i langt de fleste tilfældene ikke et ønske om dø, men et ønske om at noget skulle være anderledes og på en bedre måde. Er der noget du kan genkende?

Mon er er nogen der ved, hvordan du går og har det indeni? Eller som ved lidt om dine tanker? Det kan være en forælder, en lærer eller nogen fra din klasse eller fritid? Det er rigtigt vigtigt at du får snakket med nogen om de selvmordstanker og følelser som du står med. Fordi ingen skal have det på den måde som du har det. Og man skal slet ikke gå rundt med det alene!

Hvis du ikke føler at det er en løsning at få hjælp fra nogen du kender, har du så tænkt på at få hjælp hos din læge, som kan snakke med dig og hjælpe dig?

Du skriver i dit brev at du allerede overvejer, hvordan du skal ”håndtere det”, og det gør mig bekymret og tænker at du gerne skal have hjælp hurtigt. Derfor håber jeg, at du vil have mod på at tale med nogen - og du måske ville have mod på at skrive eller ringe ind til os på 116111, så vi kan snakke mere sammen. Men det vil også være rigtig godt, at du finder en der er tæt på dig, så du kan få hjælp.

 Husk også at; hvis du får det meget dårligt og har brug for akut hjælp, så kan man altid henvende sig på nærmeste psykiatrisk skadestue eller ringe 112

Kære pige, jeg håber at du kan bruge noget af det jeg har skrevet til dig. Jeg håber, at du har mod til at fortælle nogen, at du har det skidt, så du kan få den hjælp du har brug for.

Kærlige hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.