Deprimeret kæreste

Hej børnetelefonen.

Skriver fordi jeg har en kæreste der ligesom mig er fjorten år…problemet er at hun har enormt dårligt selvværd.

Hun cutter, snakker til tider om selvmord, og at noget af det eneste der holder hende tilbage er mig.

Jeg elsker hende. Og lige nu går det godt. Men hvis vi en dag slog op, og hun begik selvmord ville jeg føle mig skyldig.

Det er kun mig og hendes bedste vendinde der kender til dette, så der er ikke så mange andre der kan hjælpe hende.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Det er ikke en nemt at drage omsorg for en kæreste, der har det, som du beskriver. Dels kan man få en følelse af, at det er ens ansvar, at den anden har det godt, og dels brænder man inde med en hemmelighed om en anden, som ikke har det godt. Især hvis man har lovet ikke at sige det til nogen.

Det er bare rigtig vigtigt, at din kæreste får hjælp, så hun kan få det godt. Jeg tror, at I kan lytte til hende og være omsorgsfulde. Men for at hjælpe hende til at få det bedre, så skal der voksne, som kan støtte og hjælpe hende til at få det godt. Det kan være svært som ven og kæreste at se, men det er også et stort ansvar, der ligger på dine skuldre. Det er vigtigt for jer, at der er andre som hjælper.

Kunne du tale med hendes veninde om det, så I sammen kunne beslutte jer for, at nu henter I altså hjælp, inden det bliver værre?
Selvom det er svært at bryde et løfte, så er det vigtigere at hente hjælp end at holde en hemmelighed, hvis det er en usund hemmelighed. Også selvom man har lovet at holde tæt.
Det er jo hendes liv og trivsel, det handler om.

Måske har du nogle forældre eller andre voksne, som du kan tale med, om at få hjælp til din kæreste. Det kan også være din kærestes forældre eller lærere, du taler med. Selvom det kan være svært, er det vigtigt at få andre til at hjælpe hende.

Det kan også være, at I sammen kan ringe eller skrive med os på 116111. Så hun kan få talt med nogen om det, som kan rådgive hende i, hvad hun kan gøre. Det er gratis, og hun er anonym. Hun kan også tage kontakt rådgivningen www.selvskade.dk , som er en anden anonym rådgivning, der har specialiseret sig i selvskade og spiseforstyrelser. Det håber jeg, at du kan hjælpe hende med.

Jeg synes også, at du skal tale med hende om, at det ikke nytter noget, at det holdes som en hemmelighed, at hun har det så skidt. De voksne i hendes liv er nødt til at vide besked, så hun kan få den rigtige hjælp, hun har brug for. Det kan være hos lægen eller en psykolog.

Du er også meget gerne selv ringe til os eller chatte med os, så du kan få lidt mere styr på, hvad du præcis skal gøre. Vi vil meget gerne hjælpe.

Kærlig hilsen
BørmeTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.