Depression, selvskade og mine tanker

Hej BørneTelefonen..

Jeg er en pige på 13 år som ik har det super duper meget selvværd.

Jeg er rigtig ked af det heletiden og vil sådan set bare ik rigtig være her nogle gange. Mine venner ka godt fornemme på mig at der er noget galt men de tror bare jeg er sur hvilket tit skaber rigtig mange problemer, hvilket ik gør min situation bedre.

Jeg tror jeg har en form for depression. Har haft det sådan her siden december måned og det bliver bare ik bedre. Jeg har taget adskillige internet tests der er for depression og de siger alle sammen at jeg har meget slem depression, men ka jeg stole på det??

Ved godt jeg ik for så meget ud af at skrive da jeg har læst flere af andre børns breve hvor alle bare får svaret “Snak med dine forældre” “Snak med en ven” eller “Snak med en voksen du føler dig tryg ved”

Ka virkelig ik snakke med mine venner om det. Det er svært at forklare hvorfor jeg ik ka men ka jeg virkelig ik.

Min mor og far er skilt og jeg ser min far sjældent så har derfor ik det tætteste forhold til ham.

Jeg har altid været en meget indadvendt person og meget indelukket og har derfor heller ik et så godt forhold til min mor. Mit forhold til min min mor er os blevet værre med tiden da hun er begyndt at slå lidt.

Jeg har ik rigtig en voksen jeg stoler på heller da mit liv er pænt fucked op, jeg har flyttet meget og har derfor ik så mange tætte forhold. Hvis jeg nogensinde ville ku få mig selv til at sige det hvad ville jeg overhovedet sige??

Har ligesiden jeg var helt lille være meget sensitiv,. Så hvis nogen har sagt noget grimt eller noget i den stil har det altid påvirket mig rigtig meget. Blev mobbet igennem hele 4. Og 5. Klasse som også har taget rigtig hårdt på mig.

Har været meget tæt på at sige det til en skolevejleder vi har og har også snakket med hende om det. Dog uden at gå i detaljer og bruge ordet “depression” Men tror ik hun fangede det helt.

Det var i den tid hvor jeg cuttede meget (hvilket jeg dog er stoppet med da det blev for risikabelt da min mor, og nogle af mine venner var tætte på at opdage det) men altså var så tæt på bare at ta mine ærmer op og bare lade det forklare alt men jeg kunne simpelthen ikke.

Har SÅ meget mere at skrive men synes vi Ska lade den ligger her,

undskyld hvis alt ikke er skrevet perfekt men det er altså sådan her det bliver..

Kh mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år.

Jeg kan mærke, at du er en pige, der tænker og reflekterer over tingene. Du er samtidig god til at sætte ord på dine tanker. Når jeg læser dit brev, så forstår jeg, at det hele må føles rigtigt tungt lige nu!

Du skriver, at hvis du valgte at sige det til nogen, så ville du slet ikke vide, hvad du skulle sige. Du nævner faktisk rigtig mange ting i dit brev, som du kunne sige.

Du skriver, at du er flyttet meget, at du er blevet mobbet, er sensitiv og dit forhold til din mor og far ikke er så godt.

Der er en grund til, at du har det, som du har! Der er altså ikke noget at sige til, at du går gennem en svær periode lige nu.

Hvis man er blevet mobbet, så sidder det ofte i ens krop i mange år efter, at mobningen er stoppet. Det er samtidig noget, der giver utrolig dårligt selvværd. Det er bare én af tingene, som måske kunne være skyld i dit dårlige selvværd.

Jeg tænker, at hvis du vælger at fortælle nogen om, hvordan du har det, så kan du fortælle om de ting her. Du behøver ikke snakke om dem alle sammen på en gang, hvis du synes, det bliver for meget. Men at snakke om én af tingene er en start.

Hvordan kommer du så videre herfra? Du skriver, at du virkelig ikke har mulighed for at finde en voksen, som du stoler på. Hvis det er sådan, så er det heldigvis en mulighed for dig, at få fat på en voksen i Headspace. Kender du dem? Du kan læse mere her:Headspace. De voksne i Headspace ved meget om have det svært – præcis som du beskriver.

Som du nok har regnet ud, så vil jeg også råde dig til at snakke med en voksen, du kan have tillid til. Og uanset om du taler med Headspace eller BørneTelefonen (eller andre rådgivninger) – så er det vigtigt at komme frem med, hvordan du har det. Præcis som du gør, når du nu skriver til mig.

Du går rundt med rigtig mange ting, og det slider én op at gå med alt det selv. De voksne du omgås i din hverdag, f.eks. på skolen eller derhjemme, skal passe på dig. Du giver dem kun lov til at passe på dig, hvis du fortæller, hvordan du har det.

Hvis du får muligheden igen, så synes jeg, at du skal fortælle det til skolevejlederen. Hvis du har svært ved at være tydelig, når du skal sige det, så kan det være en mulighed måske være at skrive det.

Jeg ved, at du kan være tydelig på skrift. Det har du bevist med dette brev. Det kan også nogen gange være lettere, at få det hele med, når man skriver det ned – fremfor at fortælle det.

Du skriver i dit brev, at din mor er begyndt at slå dig. Det er på ingen måde ok – og det er jo faktisk ulovligt at slå børn i Danmark. Du har brug for en tryg base, hvor du kan komme hjem og lade op og slappe af.

Din kommune vil helt sikkert også kunne hjælpe din mor med at passe bedre på dig. Så det kunne måske være en meget god ide at snakke med kommunen om, hvordan de kan hjælpe dig og din mor.

Du kan måske starte med at tale med den gratis anonyme rådgivning, der er i din kommune? Hvis man ikke har det godt derhjemme og har det svært, så tilbyder alle kommuner gratis rådgivning, hvor du kan være helt anonym. Prøv at søg på det, på din kommunes hjemmeside. Vi kan også hjælpe med at finde det rigtige nummer. Bare ring til os på tlf. 116 111.

BørneTelefonen har faktisk også en bisidder ordning. De kan hjælpe dig med at snakke med kommunen. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116 111. Du kan også læse mere her https://bornetelefonen.dk/bisidder

Jeg håber, at det her svar kan hjælpe dig en smule. Jeg vil i hvert fald ønske dig alt det bedste fremover. Hvis du lader folk hjælpe dig, så tror jeg, at du snart vil opleve, at du får det bedre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.