Depression, Selvmordstanker, Social Angst, Søvnløshed og Overspisning

Hej bb

Som du nok kan se på overskriften så har jeg et par problemer.

Grunden til de problemer kommer fra handlinger og oplevelser fra fortiden jeg ikke kan ændre, så jeg vil ikke gå ind i detalje med det, jeg vil bare have nogle råd til at komme videre.

Lad os starte med de to første, depression og selvmordstanker, jeg har været deprimeret med selvmordstanker i noget tid, jeg bor tæt på et tog, nogle gange står jeg på broen over toget og kigger ned på det imens at det kører under mig, jeg kigger på hegnet og prøver at se om der er et hul et sted, jeg tænker på om jeg kan klatre over hegnet.

Jeg føler at livet ikke er værd at leve, jeg føler at alle hader mig, at alle ser ned på mig og hvis jeg tænker på fremtiden giver det mig bare mere lyst til at dø, for hvad er pointen?

vi bliver voksne får et job, måske en mand eller kone, måske nogle børn, og hvad så? Så går vi til det samme lorte job hver dag, passer irreterne snotunger sover og så det samme igen, det er meningsløst.

Jeg har været til lægen med de her tanker og er blevet konstateret med en moderat depression, og er blevet henvist til centeret for et-eller-andet, hvor jeg skal i gang med et slags forløb.

Social angst, jeg har været genert så længe jeg kan huske, min teori er at det er fordi at jeg var født med svage led og kunne ikke udføre noget sport så jeg kunne ikke være med i de lege alle de andre legede, jeg blev nød til at gå til genoptræning i 3 år,

der jeg kom i 3. (vi fik nye klasser der) klasse hadede jeg sport men bogstaveligt talt ALLE i min klasse elskede sport og gik til håndbold og/eller fodbold, folk gjorde grin med hvor dårlig jeg var til sport, jeg blev bange for at ydmyge mig selv så jeg stoppede med at være med til det, senere stoppede jeg med at tale med folk medmindre de spurgte om noget, fordi at jeg var for bange for at ydmyge mig selv.

Jeg havde ikke nogen venner i 3 år, jeg var aldrig sammen med nogen, jeg havde mig selv og det var det, jeg talte aldrig med nogen om hvordan jeg havde det. Næsten hvert frikvarter ville jeg låse mig inde på toilettet og græde.

Jeg begyndte at få små panikanfald når vi skulle have idræt. Jeg kom næsten ikke til fødselsdage medmindre at mine forældre tvang mig, hvilket de gjorde tit, når jeg så var til fødselsdagene ville jeg låse mig ude på toilettet og græde.

Mine forældre begyndte at skælle mig ud for ikke at have nogle venner, for at ligge inde på mit værelse hele dagen, de skældte mig ud hver dag over det. I den periode følte jeg mig håbløs, jeg følte at der var noget galt med mig, jeg begyndte at hade mig selv, hade hvordan jeg så ud, jeg ville ændre noget, men jeg kunne jo ikke ændre noget, udover min vægt.

Jeg begyndte at gå på alle mulige kure (jeg var kun 10), intet virkede så jeg begyndte at sulte mig selv. Det gjorde jeg i lidt over et år, der var ingen der lagde mærke til det, INGEN, mine forældre opdagede det først der at de så at jeg vejede mig hver dag, de sagde at jeg skabte mig, når jeg begyndte at græde over at jeg havde spist en kage, når jeg ikke gad at spise frokost eller aftensmad, de sagde bare at jeg skabte mig, DE GJORDE IKKE EN SKID VED DET ANDET END AT SKÆLDE MIG UD FOR NOGET JEG IKKE KUNNE STYRE.

Senere kunne min hjerne ikke leve uden mad mere, så jeg begyndte at spise, spise virkelig meget, jeg tog virkelig meget på og var mere trist en nogensinde, jeg prøvede kur på kur på kur intet virkede. Jeg begyndte at få “overspisnings-anfald” hvor det føles som at jeg ikke kan styre mig, jeg er tæt på overvægtig lige nu.

Puha der var vist alligevel brug for noget baghistorie.

Søvnløshed, jeg kan aldrig sove fordi at der er for mange tanker, dårlige tanker, om hvor en fed so jeg er og om hvor meget jeg har lyst til at dø, jeg føler mig håbløs. vær søde at hjælpe mig.

ps. undskyld for stave/grammatik fejl jeg skrev det her lidt hurtigt.

Kh. Pigen der har lyst til at dø.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for brevet, hvor du fortæller om de tanker og følelser, der fylder i din hverdag, og jo, jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig med at se fremad.

Du fortæller, at du flere gange har overvejet selvmord, hvilket er et tydeligt tegn på, at du skal have hjælp nu. Derfor er jeg også glad for at høre, at din læge har sørget for, at du kommer i gang med et forløb, så du stille og roligt kan arbejde med de svære tanker og følelser, som du længe har gået alene med.

Jeg kan læse ud fra brevet, at du blev rigtig ked af den måde, som dine forældre håndterede både din sociale angst og din spiseforstyrrelse på. Du skriver, at de bare "skældte dig ud". Det kan jeg virkelig godt forstå, du blev ked af. Desværre er det dog sådan, at forældre nogle gange viser deres usikkerhed ved at skælde ud. Særligt vedspiseforstyrrelser ved jeg, at det kan være en almindelig forældrereaktion. Har man ikke erfaringer med spiseforstyrrelser, kan man nemlig let komme til at tro, at man da bare kan "styre sig selv" - og det ved du jo, at man ikke bare kan!

Jeg kommer sådan til at tænke på, om du mon nogensinde har fortalt dine forældre, hvor ked af det, du blev over deres reaktion? Hvis ikke, kunne det måske være en god ide at prøve at sige det til dem - så de kan forstå, hvor svært det føles for dig lige nu.

Du fortæller, at du i dag stadig har problemer i forhold til mad. Jeg tænker derfor, at dine forældre kunne have brug for mere viden, så de kan hjælpe dig bedst muligt. Det kan de få flere steder, bl.a. ved at tale med jeres læge eller måske tage kontakt til en af de foreninger, der arbejder med spiseforstyrrelser, fx LMS http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk , der bl.a. også rådgiver pårørende. Ville du have mod på at tale med dine forældre om det?

Hvis du har lidt svært ved at få "åbnet op", kan du måske vise dem dit brev og mit svar? Det kunne være en god måde til at få startet en snak, der måske kan udvikle sig positivt for jer alle. Måske er det et forsøg værd?

Jeg ved fra andre, at noget af det bedste, man kan gøre, hvis man oplever svære tanker, fx selvmordstanker, er at tale om det – for samtalen kan få os til at opdage, at selvmord langt fra er den eneste løsning. Der finder meget bedre alternativer. Derfor er jeg rigtig glad for at høre, at du gennem din læge, har fået noget hjælp, og du forhåbentlig snart får nogle rigtig gode voksne at tale med.

Du spørger i dit brev til meningen med livet. Jeg ved, det er et spørgsmål, mange unge tænker over, og det kan måske være interessant for dig at undersøge, hvad andre synes, der giver livet mening. Der findes mange gode bøger og film, der forsøger at give et bud på det. Men du kan måske også få et bud fra andre jævnaldrende, voksne eller dine bedsteforældre?

I sidste ende handler det måske også om at acceptere, at livet ikke altid kan forstås. Måske kender du citatet: "Livet forstås baglæns, men må leves forlæns” - det er ikke sikkert, at meningen kan findes allerede nu, måske skal du derimod give livet en chance og se, hvordan det skal forstås senere?

Husk, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111. Vi sidder altid parat. Både til at lytte, til at stille spørgsmål til det, der er svært at tale om og til at rådgive det bedste, vi kan.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.