Depression, selvmord

Hejsa BB

Jeg er en dreng på 15 år, og jeg har ikke haft det så godt her på det seneste,

jeg har for det første fundet ud af at jeg nok har en personlighedsforstyrrelse (narcissistisk) og jeg er i øjeblikket i gang med at finde fred i mig selv, dog er jeg så helt vildt stresset pga min skole, og alle de forventninger der bliver sat.

Jeg har nemt vil skolen, men jeg gider det ikke, fordi jeg ser ingen mening overhoved i at jeg skal stille mig op og få bedømt min viden/personlighed og så komme på en skala, jeg hader vores systerm så inderligt.

Denne verden er blevet for fyldt med penge og magtliderlige mennesker. Jeg vil ikke leve mere, simpelt fordi jeg vil have fred, det er ikke sjovt for mig at leve. Så hvorfor skal jeg tvinges?

Den eneste grund til jeg ikke har dræbt mig selv endnu er fordi jeg er bange, jeg er bange for mine forældres reaktion. Jeg vil så gerne have at de har det godt, men samtidigt kan jeg ikke gå rundt og have det så dårligt som jeg har det.

Jeg har for nyligt mistet en som jeg var så glad for, min grandmoster på 66 som jeg besøgte hver uge, hun sagde at jeg var den største glæde i hendes liv, og jeg var så glad for hende, nu når jeg har mistet hende, ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg vil virkelig ikke leve mere, men jeg vil ikke give mine forældre en traumatisk oplevelse, så hvad kan jeg gøre?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige dreng.

Mange tak for dit brev – tak for den tillid du viser os ved at skrive herind for at få hjælp. Det fortæller mig, at du er en dreng, der både har mod til at stå frem og vilje til selv at gøre en indsats for at finde en god løsning på dine vanskeligheder.

Jeg synes, dit brev vidner om, at du er god til at mærke dig selv og de følelser, du har. Du skriver fx, at du ikke har det så godt, at du prøver at finde fred, men er stresset, at du har nemt ved skolen, men ikke gider det, at du er bange, at du ønsker din mor og far skal have det godt, at der var en grandmoster, du var glad for – altså du giver udtryk for mange forskellige følelser, som du kan mærke og som jo gør dig til dén, du er. Jeg tænker, det er en stor styrke at kunne mærke sig selv så godt.

Du skriver allerførst i dit brev, at du ikke har haft det så godt på det seneste ….. og længere nede fortæller du, at du for nylig har mistet din grandmoster, som du var meget glad for. Så jeg tænker, at det måske hænger sammen ….. altså sorgen over tabet af din grandmoster og så dit humør og sindsstemning den seneste tid…? Det tænker jeg i hvert fald ville være meget naturligt, men hvordan lyder det mon for dig….?
Du fortæller også, at du har fundet ud af, at du nok har en personlighedsforstyrrelse. Det gør mig bekymret, fordi det er meget risikofyldt at begynde at diagnosticere sig selv. Det er kun læger, der kan stille en diagnose ….. og oftest først efter flere forskellige undersøgelser. Risikoen ved at diagnosticere sig selv er bl.a., at du kan risikere, at du ubevidst begynder at have en adfærd eller en sindsstemning, som svarer til det, du måske har læst om diagnosen.

Derfor synes jeg, at det vil være vigtigt for dig at få snakket med nogen om din mistanke om, at du måske har en personlighedsforstyrrelse. Det vil være rigtig godt, hvis du kan snakke med dine forældre, fordi de jo er dem, der har kendt dig længst og måske bedst ….. og jeg får indtryk af, at du har et Ok-forhold til dem…. Er det mon rigtigt….?

Og ellers kunne det måske være en ide at gå til din egen læge og fortælle ham / hende om, hvordan du har det…? Lægen vil vide, hvilken hjælp der er at få dér, hvor du bor. Og vil måske også kunne hjælpe dig med at få snakket med dine forældre, hvis du synes, det bliver for svært alene…..? Vil det mon være en mulighed for dig…?

Du fortæller også, at du ikke har lyst til at leve mere, men at du ikke vil give dine forældre en traumatisk oplevelse ….. Du ønsker, at de skal have det godt. Jeg forstår det sådan, at du har besluttet dig til, at du vil leve, og at du ved, at du har brug for hjælp. Det synes jeg er super sejt af dig, og jeg tror, dine forældre vil hjælpe dig alt hvad de kan, hvis bare de bliver klar over, hvor dårligt du har det lige nu. De fleste forældre vil gøre alt, hvad der står i deres magt for at hjælpe deres barn, men de skal først være klar over, at noget er galt. Hvis du synes, det bliver for svært at sige det til dem, kan du måske vise dem dit brev og mit svar – det kunne være en god indledning på en alvorlig snak…?

Jeg ville ønske, jeg kunne spørge dig om, hvad du nu tænker om det, jeg har svaret dig…? Er det mon en hjælp for dig eller….?

Du fortjener SÅ meget at få hjælp til at få det bedre, således at du også kan få del i det sjove og glade ungdomsliv, som alle på din alder har ret til at få del i.

Nu ved jeg som sagt ikke, om du føler dig hjulpet…?!? Men har du brug for at snakke eller skrive mere, ja så ring til os på BørneTelefonen på 116 111 eller send en sms. Du kan også logge dig på chatten – her sidder der også rådgivere klar hver dag til at snakke med de mange børn og unge, der henvender sig.

Jeg krydser fingre for, at du kontakter os igen, hvis ikke du føler, du har fået en hjælp, du kan bruge.

Et stort knus til dig fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.