Depression? Psykolog?

Kære BørneBrevkasse,
Jeg ved ikke helt hvordan sådan noget her foregår, og da jeg er rigtig dårlig til at snakke om mit eget liv og egne følelser, bliver det en kamp for mig..
Jeg ved ikke helt hvordan skal skal beskrive mit problem, da jeg er begyndt at føle at problemet er at jeg er i live.. Det lyder så dystert, og jeg fortryder at jeg skriver det, men det er desværre sandt. Jeg har så dybe (nogen ville nok kalde det skræmmende) tanker, og de æder mig op langsomt. Jeg føler mig fortabt og ensom hver enste dag.. For hvad er min formål overhoved på jorden? Jeg render jo bare rundt og er deprimeret hele tiden alligevel..
Kun en eneste person ved hvordan jeg inderligt har det (dog ved han stadig ikke alt – det gør ingen), da han selv er i næsten samme situation, men i betragtning af hvor skidt han har det selv, bryder jeg min ikke om at læsse alle min såkaldte “problemer” over på ham, da det bare forværre hans situation, hvilket er det sidste jeg vil have.
Han fortæller mig dagligt at jeg skal søge psykolog, fordi han kan se på mig at jeg er ved at udvikle en depression.. Jeg kan bare ikke gøre det. For ja, jeg kan ikke benægte at jeg nok er godt på vej til depression, eller måske alleredde godt i gang med den, men hva’ så?
Jeg kan mærke på mig selv at jeg er kommet til det punkt hvor jeg næsten ikke har lyst til at være glad igen, for glædestadiet er så langt væk fra min verden lige nu, at jeg ikke engang føler at det kan blive en realitet igen.
Jeg bryder mig ikke om at andre folk kommer ind i mit hoved, for jeg er bange for at de vil prøve at begynde at “rydde op”. Jeg vil have mine tanker for mig selv, for hvis de slipper dem ud, vil de nok fortryde at de nogensinde ville høre dem.
Jeg skriver ikke her fordi jeg kan se jeg har brug for hjælp, men fordi den eneste jeg stoler på, og den eneste der er tilbage jeg elsker, mener at jeg har brug for hjælp.. Så, jeg vil gerne høre jeres mening… Hvad kan jeg gøre? Er den eneste udvej psykolog..?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16

Allerførst har jeg brug for at rose dig for dit mod til at skrive herind. Hvor er det sejt gjort.. det er første skridt på vejen til at få det bedre – og det fortjener du! Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp, for der er ingen, der kan holde til at have det, som du har det, og derfor er det vigtigt, at du tager det meget alvorligt, hvilket jeg faktisk også synes, du gør. Ellers havde du jo aldrig lyttet til din ven og skrevet herind.

Det er desværre en del af livet, at man har op- og nedture, men indimellem kan nedturen var så dyster og altædende, at det kan være svært at ændre kurs alene. Det er man simpelthen ikke i stand til, når man tænker så sort om selve livet og måske endda også på, at livet ikke er værd at leve. Som du selv skriver, så ”æder dine tanker dig langsomt op”, og netop derfor har du brug for hjælp. Selvom du måske er bange for, hvordan din omverden vil reagere, hvis de hører, hvordan du rigtig har det – og hvad du kan finde på at tænke, så skal du huske, at det er en del af en psykologs arbejde at lytte og hjælpe folk – og desværre er du ikke alene om at have det svært. Heldigvis ved jeg også, at der er rigtig mange, der har stor glæde af at få lov til at sætte ord på de svære tanker – og det kan en psykolog hjælpe med.

Psykologen skal ikke ”rydde op”, men hun/han skal hjælpe dig med at få nogle redskaber, så du kan håndtere de svære tanker, så de ikke kan få lov til at overtage dit liv. Livet kan være skønt og dejligt, men det kan du ikke se lige nu – og derfor skal du have hjælp.

Når man har brug for en psykolog, er der flere steder, man kan søge hjælp. Du kan enten vælge at besøge din egen læge, enten alene eller måske med dine forældre. Det kan også være, at du vil være mest tryg, hvis du tager din ven med?! En anden mulighed er, hvis du fortæller en af dine lærere/pædagoger, hvordan du har det. Alle skoler har nemlig tilknyttet til skolepsykolog, som man kan få lov at tale med. Hvis det er svært at få sat ord på tankerne, så kunne det måske være en mulighed, hvis du viste brevet, som du har sendt herind? Jeg synes nemlig, at du heri virkelig får forklaret, hvor svært det er at være dig for tiden - du har brug for støtte og hjælp til at få det bedre.

Lyt til din ven. Hvis du ikke er klar til at gøre det for din egen skyld, så gør det for din vens skyld, så kan du altid takke ham, når du har fået det bedre.

Og husk så, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111 – lige når du har brug for det. Her sidder der søde rådgivere, der er klar til at lytte og ikke mindst til at tale om alle de tanker, som du går alene med.

De allerbedste tanker

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.