Brev
Depression og selvmordstanker
Hej,
Jeg er en pige på 14 år og spiller rigtig meget fodbold. Min depression startede omkring et år tilbage hvor jeg fik en skade, det betød at jeg nu ikke længere kunne træne. Så derfor brugte jeg ikke længere 4 dage om ugen på at spille fodbold. Jeg var også meget stresset i skolen, så jeg brugte meget tid på lektier. Jeg havde ikke så meget overskud til at være social selvom jeg nu ikke længere spillede fodbold (Det skal siges at jeg havde massere af venner, som jeg nød at være sammen med) men jeg fik bare mindre og mindre overskud.
Jeg husker ikke så meget hvordan det startede men jeg husker bare at jeg lige pludselig græd hele tiden uden at vide hvorfor, jeg havde ikke overskud til at gå i skole, eller bare det at skulle tænke på at jeg om et par år skulle til eksamen eller i gymnasiet. Altså alt ved min fremtid så fuldstændig uoverskuelig ud.
Efter at være trist hele tiden udviklede jeg selvmordstanker. Og jo mere jeg tænkte på det, jo mere skyldfølelse fik jeg. For jeg klaret mig hverken dårligt i skolen, Blevet mobbet eller Blevet misbrugt i nogen art, altså et “umiddelbart” perfekt liv. Jeg udviklede også had til mine forældre fordi jeg syntes det var så åbenlyst at se jeg råbte efter hjælp.
En dag var jeg ude at gå med min mor, og jeg fortalte hende jeg havde selvmordstanker. Jeg sagde det ikke direkte jeg sagde bare “hvis jeg kunne, så ville jeg tage en pille så jeg aldrig vågnede op igen” jeg sagde det om og om igen og til sidst spurgte om hun vidste hvad jeg mente. Hun sagde ja og spurgte om jeg bare kunne snakke med hende om det. Jeg sagde fast nej og fortalte jeg gerne ville snakke med en psykolog.
Hun tog aldrig fat i mig igen, og jeg var for bange for at sige det igen. Det jeg endelig følte jeg havde det god igen ville jeg ud og prøve noget nyt, så jeg spurgte om jeg måtte farve mit hår blåt (det måtte jeg ikke) og min mor forstod bare ikke at jeg ville væk fra den pige som var ked af det hele tiden.
I stedet begyndte jeg at drikke, ryge og tage snus. I sommers busted de mig så i at drikke og her for lidt siden fandt de en E-cigaret i min taske.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg tør ikke sige sandheden om hvorfor jeg gør det, og det var den eneste måde jeg følte mig fri. Så nu er jeg bange for min depression kommer igen.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, hvor du giver mig en rigtig god forståelse for, hvad du kæmper med. Du skriver at du er bange for at din depression kommer igen.
Depression er desværre noget der rammer rigtig mange mennesker. Men netop derfor er det også muligt at blive hjulpet godt på vej, og komme ud af depression. Det er en læge der stiller diagnosen depression og det er også lægen, der henviser til hjælp i form af psykolog samtaler.
Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Det har lægen pligt til for børn.
Hvis det kan være til skade for dig, at dine forældre får besked, kan lægen vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.
Det lyder dog til, at det ville være godt at dine forældre bliver inddraget. På den måde bliver de informeret om, at du har det svært og kan derved støtte dig bedst muligt i at få det godt igen. Lægen kan nemlig også tale med din forældre, så lægen hjælper dig med, at dine forældre bedre kan hjælpe og støtte dig.
Det er også muligt at få gratis psykologhjælp gennem nogle kommuner. Du kan høre om, du har mulighed for at få gratis psykologhjælp. Du kan se her om den kommune, du bor i tilbyder gratis psykolog hjælp: Gratis psykologhjælp i din kommune
Jeg vil dog anbefale dig at blive henvist gennem egen læge. Så kan lægen guide dig, og I kan sammen finde en psykolog tæt på, så du kan få hjælp til at få det bedre.
Jeg bliver bekymret, når jeg læser om dine selvmordstanker. Det er almindeligt at have det skidt i perioder, men det er ikke meningen at de negative tanker skal fylde. Du har prøvet at tale med din mor om det, men det var svært. Måske en mulighed kunne være at vise hende det brev, du har sendt til os? Det er et velskrevet brev, der er beskrivende og rammende for den svære situation du står i lige nu.
Du er nu begyndt at ryge og drikke, og dine forældre har fundet en E-cigerat i din taske. Det er forståeligt at du har brug for hjælp efter det du har været igennem. Du giver nogle klare signaler til dine forældre om, at du har ændret dig siden du blev skadet. Du tør dog ikke fortælle dem årsagen dertil. Hvad tænker du ville ske, hvis du fortalte dem sandheden? Ville de blive sure, kede af det, chokerede – og ville de mon tale med dig og hjælpe dig så godt som de kunne?
Jeg kender ikke dine forældre, men jeg ved at mange forældre gerne vil hjælpe deres børn så godt som de kan. Dog skal voksne ofte have ting af vide direkte – jeg tænker derfor, at du helt ærligt skal fortælle dem, at du ikke har det godt og du har brug for deres hjælp og støtte til at få det godt igen.
Mange unge føler en lettelses, når de får sagt eller skrevet de svære ting til deres forældre. Nogen føler det som en knude i maven, der  forsvinder, når de får talt om følelserne og problemerne.
Hvis dine selvmordstanker er akutte. Så skal du ikke tøve med at få hjælp. Du kan fortælle dine forældre om det, og du/I kan henvende dig på psykiatrisk skadestue, hvor de er specialiseret i at hjælpe folk med akutte behov. Du kan finde den nærmeste skadestue via dette link: Psykiatrisk skadestue
Ring også gerne til vores telefonlinje, hvis du har brug for at tale med en rådgiver fra BørneTelefonen. Det kan være rart at tale med nogen, når man har det svært. Du kan ringe på 116111.
Jeg håber, at du får mod på at få hjælp til at få det bedre – og rækker ud efter hjælpen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen