Depression og selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev, hvor du giver mig en rigtig god forståelse for, hvad du kæmper med. Du skriver at du er bange for at din depression kommer igen.

Depression er desværre noget der rammer rigtig mange mennesker. Men netop derfor er det også muligt at blive hjulpet godt på vej, og komme ud af depression. Det er en læge der stiller diagnosen depression og det er også lægen, der henviser til hjælp i form af psykolog samtaler.

Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Det har lægen pligt til for børn.

Hvis det kan være til skade for dig, at dine forældre får besked, kan lægen vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.

Det lyder dog til, at det ville være godt at dine forældre bliver inddraget. På den måde bliver de informeret om, at du har det svært og kan derved støtte dig bedst muligt i at få det godt igen. Lægen kan nemlig også tale med din forældre, så lægen hjælper dig med, at dine forældre bedre kan hjælpe og støtte dig.

Det er også muligt at få gratis psykologhjælp gennem nogle kommuner. Du kan høre om, du har mulighed for at få gratis psykologhjælp. Du kan se her om den kommune, du bor i tilbyder gratis psykolog hjælp: Gratis psykologhjælp i din kommune

Jeg vil dog anbefale dig at blive henvist gennem egen læge. Så kan lægen guide dig, og I kan sammen finde en psykolog tæt på, så du kan få hjælp til at få det bedre.

Jeg bliver bekymret, når jeg læser om dine selvmordstanker. Det er almindeligt at have det skidt i perioder, men det er ikke meningen at de negative tanker skal fylde. Du har prøvet at tale med din mor om det, men det var svært. Måske en mulighed kunne være at vise hende det brev, du har sendt til os? Det er et velskrevet brev, der er beskrivende og rammende for den svære situation du står i lige nu.

Du er nu begyndt at ryge og drikke, og dine forældre har fundet en E-cigerat i din taske. Det er forståeligt at du har brug for hjælp efter det du har været igennem. Du giver nogle klare signaler til dine forældre om, at du har ændret dig siden du blev skadet. Du tør dog ikke fortælle dem årsagen dertil. Hvad tænker du ville ske, hvis du fortalte dem sandheden? Ville de blive sure, kede af det, chokerede – og ville de mon tale med dig og hjælpe dig så godt som de kunne?

Jeg kender ikke dine forældre, men jeg ved at mange forældre gerne vil hjælpe deres børn så godt som de kan. Dog skal voksne ofte have ting af vide direkte – jeg tænker derfor, at du helt ærligt skal fortælle dem, at du ikke har det godt og du har brug for deres hjælp og støtte til at få det godt igen.

Mange unge føler en lettelses, når de får sagt eller skrevet de svære ting til deres forældre. Nogen føler det som en knude i maven, der  forsvinder, når de får talt om følelserne og problemerne.

Hvis dine selvmordstanker er akutte. Så skal du ikke tøve med at få hjælp. Du kan fortælle dine forældre om det, og du/I kan henvende dig på psykiatrisk skadestue, hvor de er specialiseret i at hjælpe folk med akutte behov. Du kan finde den nærmeste skadestue via dette link: Psykiatrisk skadestue

Ring også gerne til vores telefonlinje, hvis du har brug for at tale med en rådgiver fra BørneTelefonen. Det kan være rart at tale med nogen, når man har det svært. Du kan ringe på 116111.

Jeg håber, at du får mod på at få hjælp til at få det bedre – og rækker ud efter hjælpen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.