Brev
Depression og selvmord
Hej Børnetelefonens brevkasse
Jeg har aldrig prøvet det her før, men nu gør jeg det fordi en af mine venner har forslået det.
Jeg er en pige på 15 år. Jeg tror meget at jeg har depression, men har ikke fået fastslået det. Har taget en test inde på en professionel side og den siger at jeg har svær depression, så min mistanke er rigtig.
Jeg ved ikke hvornår det hele begyndte. Jeg ved bare at jeg har haft det rigtigt svært de seneste måneder. Jeg har følt mig så nedtrykt, ligegyldig, at jeg ikke kan gøre noget rigtigt, at jeg er en skuffelse og at alle ville have det meget bedre hvis jeg bare forsvandt. Jeg har endda tænkt på at begå selvmord.
Sådan har jeg haft det i et par måneder og jeg kan ikke klare det mere. Der har været så mange gange hvor jeg havde lyst til at tage mit liv, men jeg har ikke gjort det, endnu. Jeg har været bange for hvad der vil ske.
Da det var blevet en for stor byrde for mig sagde jeg det til en af mine nære venner, som også er min klassekammerat. Hun havde lagt mærke til at der havde været noget galt, men jeg havde bare løget og sagt at jeg havde det fint selvom jeg var knust inden i. Hun er den første der ved hvordan jeg virkelig har det.
Hun har sagt at hun altid vil være der for mig og det er jeg taknemlig for. Men jeg er stadig deprimeret og jeg har ikke fortalt hende det. Der er to mere af mine rigtig nære venner der ved det. En af dem ved godt at jeg stadig har det sådan.
Jeg skriver til jer fordi jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Inde på professionelle sider står der at hvis man har en mistanke om at man har depression skal man straks kontakte sin læge. Men jeg kan ikke.
Jeg har ikke sagt noget til mine forældre for jeg vil ikke have at de skal bekymre sig om mig.
De eneste grunde til at jeg har fortalt det til mine 3 venner er fordi jeg har været på vippet til at bryde fuldstændig sammen og/eller at de virkelig har lagt mærke til at der er noget galt og virkelig prøvet at finde ud af det.
Hjælp mig. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Fra Depressions Pigen
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år
Det lyder ikke rart, at du går og har det sådan. Og det er meget alvorligt, at du har tænkt på at tage dit eget liv. Sådan skal du ikke gå og have det. Derfor er det vigtigt, at du får noget hjælp!
Hvor er det modigt af dig, at du har sagt det til dine tre nære venner! Det kan nemlig være svært at få sagt. Men det er også en rigtig god idé at dele det med nogen, så man ikke går rundt med alle de tanker alene. Hvordan mon det føltes for dig, da du fik det fortalt? Tit er det en stor lettelse endelig at få delt sine tanker og følelser.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at fortælle sine forældre, at man går og har det så skidt. Men jeg tror, at de faktisk ville sætte pris på at vide det. For så ville de også kunne hjælpe dig. Måske har de endda allerede lagt mærke til, at du ikke er glad. Og vil derfor også blive lettede over, at du går til dem.
Desuden kan det være en lettelse for dig at du ikke behøver at skulle gå og skjule det og lade som om, at du er glad, når du ikke er det.
Dine forældre vil kunne hjælpe dig med at få bestilt en tid til lægen, som du selv siger. Det er nemlig en læge der bedst kan vurdere, om du har en depression og hvordan du bedst kan blive hjulpet. En læge er bedre til at vurdere den slags, end de tests man kan tage på internettet.
Hvis det er svært at skulle sige det til dine forældre, kunne det også være en idé at give dem det her brev, som du har skrevet. Måske er det nemmere end at skulle fortælle det direkte? Og ellers kender du måske en anden voksen, du kunne fortælle det til? Fx en lærer eller en fra familien? For det er vigtigt at du får noget hjælp.
Husk at du også altid er meget velkommen til at ringe ind og snakke med en af vores søde rådgivere.. Det kan tit være en hjælp at snakke med en som ikke kender dig, men som meget gerne vil hjælpe. Især hvis du pludselig får nogle mørke tanker.
Til sidst vil jeg sige til dig, at du lyder som en rigtig sød pige, som både har nogle gode venner og masser af andet godt i livet at leve for!
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner,
Børnetelefonen