Depression og selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15 år

Det lyder ikke rart, at du går og har det sådan. Og det er meget alvorligt, at du har tænkt på at tage dit eget liv. Sådan skal du ikke gå og have det. Derfor er det vigtigt, at du får noget hjælp!

Hvor er det modigt af dig, at du har sagt det til dine tre nære venner! Det kan nemlig være svært at få sagt. Men det er også en rigtig god idé at dele det med nogen, så man ikke går rundt med alle de tanker alene. Hvordan mon det føltes for dig, da du fik det fortalt? Tit er det en stor lettelse endelig at få delt sine tanker og følelser.

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at fortælle sine forældre, at man går og har det så skidt. Men jeg tror, at de faktisk ville sætte pris på at vide det. For så ville de også kunne hjælpe dig. Måske har de endda allerede lagt mærke til, at du ikke er glad. Og vil derfor også blive lettede over, at du går til dem.
Desuden kan det være en lettelse for dig at du ikke behøver at skulle gå og skjule det og lade som om, at du er glad, når du ikke er det.

Dine forældre vil kunne hjælpe dig med at få bestilt en tid til lægen, som du selv siger. Det er nemlig en læge der bedst kan vurdere, om du har en depression og hvordan du bedst kan blive hjulpet. En læge er bedre til at vurdere den slags, end de tests man kan tage på internettet.

Hvis det er svært at skulle sige det til dine forældre, kunne det også være en idé at give dem det her brev, som du har skrevet. Måske er det nemmere end at skulle fortælle det direkte? Og ellers kender du måske en anden voksen, du kunne fortælle det til? Fx en lærer eller en fra familien? For det er vigtigt at du får noget hjælp.

Husk at du også altid er meget velkommen til at ringe ind og snakke med en af vores søde rådgivere.. Det kan tit være en hjælp at snakke med en som ikke kender dig, men som meget gerne vil hjælpe. Især hvis du pludselig får nogle mørke tanker.

Til sidst vil jeg sige til dig, at du lyder som en rigtig sød pige, som både har nogle gode venner og masser af andet godt i livet at leve for!

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej.

De bedste hilsner,

Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.