Depression kan føre til mange ting

Jeg er en pige på 16 år,

jeg har bare brug for at få skrevet det her ned et sted hvor nogen vil tage tid til at læse det (forhåbentlig).

Jeg ved jeg ikke kan gå til mine venindr omkring problemet fordi ingen af dem ville kunne forstå det og jeg vil ikke stjæle deres glæde fra dem ved at snakke om triste ting konstant.

Jeg har i et stykke tid været meget ked af det og jeg har fuldstændig mistet motivationen til at tage til timerne på skolen, dem omkring mig spørger om jeg er okay på næsten daglig basis fordi jeg konstant pjækker og siger jeg er syg.

Men her i det seneste par dage er mit problem eskaleret, jeg er nu begyndt at tænke på planer om at sljæle en urtekniv fra skolens køkken for at kunne fjerne nogle af de smerter jeg føler indenvendigt,

det er ikke frivillige tanker og jeg er bange for hvad folk vil siger hvis de finder ud af at jeg har dem.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og at snakke med min mor er et stort no-go.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år.

Hvor er det godt du skriver, for jeg kan fornemme af dit brev, at du har brug for hjælp til de triste tanker som fylder. Jeg tror, at alle mennesker kan opleve at synke ned i et sort hul, hvor alting kan virke trist og meningsløst. For nogle går de triste tanker væk af sig selv, ved at man acceptere at man nogle gange bare er trist eller at der sker noget i ens liv der kan aflede tankerne lidt. For andre kan det være nødvendigt at få hjælp udefra til at få vendt tankegangen, eller til at få hjælp til at udforske, hvad det kan skyldes at de mørke tanker fylder. Det kan fx være via nogle samtaler med en psykolog eller til at starte med, tale med en voksen du har tillid til. Kan læse, det er svært at tale med mor, så måske en lærer eller en snak med din læge, kunne være en mulighed? De vil også kunne hjælpe dig med at blive henvist til en psykolog, så du kan få det bedre.

I forhold til at du ikke vil trætte dine veninder med dine tanker og er bange for hvad andre vil sige, hvis de finder ud af det, så kan du jo tænke over hvordan du selv ville have det, hvis en af dine veninder betroede sig til dig og fortalte om hvilke tanker hun gik rundt med. Ville du synes det var irriterende eller ville du blive glad for at din veninde viste dig den tillid?

Måske kan det hjælpe dig hvis du tænker på at dine tanker er dine egne, det er kun dig selv der kan styre dem og har magten over dem. På den måde kan du øve dig i at træne dine tanker til ikke at falde ned i det sorte hul. Hver gang de triste tanker kommer, kan du prøve at sige til dig selv. ”De tanker er kun noget inde i mit hoved og de skal ikke have lov at styre mit liv”. Det kan være svært i starten, men det bliver nemmere jo mere man øver sig. Men igen, triste tanker kan også have en årsag, og derfor det er så vigtigt med en voksen som kan hjælpe dig, du er ikke alene og der er hjælp at få. Hvem mon du kan komme i tanke om, ville være den bedste at gå til? Hvis det er svært at få taget næste skridt, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111, her sidder rådgivere klar ved telefonen, der gerne vil lytte og støtte dig i,hvordan du kan få taget næste skridt.

Ønsker dig alt det bedste

Kærlig Hilsen Børnetelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.