Brev
Depression, angst, spiseforstyrrelser og selvmordstanker
Hej BT! Jeg skriver af forskellige årsager:
1: Jeg har en depression. Jeg har det rigtig hårdt hver dag, og der er kun en person jeg kan snakke med om det. Alle andre forstår det ikke, og tror at det bare er fordi jeg vælger at være ked af det. De tror bare at det er noget jeg har valgt. Jeg er ked af det hver dag, og er hele tiden træt. Den eneste jeg kan snakke med er en Pige som hedder S. Hun har de samme problemer som jeg, og hun forstår mig fuldstændig…. Og ja jeg har et kæmpe crush på hende.
2: Jeg lider af angst. Jeg er hele tiden nervøs, sveder tit uden at jeg har motioneret. Jeg fik et angst anfald midt i timen forleden, og ja, guess what, ingen fra klassen forstår det.
3: Jeg spiser aldrig morgenmad eller frokost.
4: jeg har selvmordtanker…hver dag. Jeg har været lige ved at lave selvmord 2 gange, og forsøgt 1 gang. Jeg prøvede at hænge mig selv, men grennen jeg hang på knækkede, og jeg var helt ked af det og prøvede ikke igen den dag. Senere har jeg været lige ved at skære min blodåre op, men så kom min far ind, og jeg nåede ikke at gøre det. Den anden gang var jeg ved at tage overdosis a piller, men så kom min mor hjem.
5: Hende jeg snakker med, s, har det på præcis samme måde som mig. Vi skriver tit sammen, hun siger at hun er grim, og jeg siger at hun er smuk osv. Vi er dog uheldigvis ikke k. Men tit snakker hun om at lave selvmord, eller hendes depression. Jeg havde bare lige brug for nogle råd til hvordan jeg kan trøste hende, og husk vi er ikke k, så jeg kan ikke bruge alle mulige ord som kærester bruger. Jeg håber virkelig at i har nogle råd til hvad jeg kan sige, som vil trøste hende, få hende til at holde mere af mig måske, you know.
6: ja som jeg har nævnt, er jeg helt vildt forelsket i hende. Har i også nogle råd til hvad jeg kan gøre/sige for at få hende til at kunne lide mig mere?
Jeg er også i konstant frygt for hvad hun mon tænker om mig.
På forhånd, tak.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år.
Det er godt at læse, at du har en ven,der forstår dig. Alle mennesker har brug for at blive forstået, respekteret og accepteret, og tit er det nemmest at få det fra personer, der ligner en selv. Heldigvis har du fundet S, - og hun har fundet dig. Jeg vil gætte på, at du betyder lige så meget for hende, som hun betyder for dig.
Som de gode venner I er, vil du naturligvis gerne trøste S, når hun har brug for det, og du spørger, hvordan du kan gøre det. Det aller vigtigste er, at hun ved, at du er der for hende, at hun altid kan kontakte dig, og at du vil lytte til hende og tage hende alvorligt. Hvis du tænker på, hvad der ville være vigtigt for dig, når du har brug for trøst, vil du sikkert nikke genkendende til det. Det betyder ikke så meget, hvad du siger, men nogle bud kunne være:
Jeg holder så meget af dig
Du er min bedste ven
Jeg ville virkelig savne dig, hvis du ikke var her
Tror du, at du har brug for noget hjælp
Jeg forstår godt, hvordan du har det
Du har prøvet det før, og du ved, det går over, og så får du det bedre
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er rigtig god til at finde ord og formulere dig, så mine forslag er måske ikke andet, end du selv kunne finde på at sige til din ven. Du kan også prøve at forestille dig, hvad du selv ville have brug for, at hun trøstede dig med. Så har du allerede der nogle ord, du kan bruge over for hende.
Når man er forelsket, som du er, er man også sårbar og bange for at miste og være forkert. De ting hænger sammen. Derfor er det både dejligt og livsbekræftende at være forelsket, og samtidig får man nemt bange tanker, for hvad nu hvis den anden ikke gengælder følelserne. Men jeg vil opfordre dig til at nyde din forelskelse først og fremmest. Hvis du gerne vil prøve at gå lidt videre over for S, er du nødt til at tage mod til dig, og fortælle hende, at du har følelser og er forelsket i hende og spørge hende, om I skal være kærester. Det er ikke nemt. Der er jo en chance for, at hun siger ja til dig, og så bliver du glad, og der er en risiko for, at hun siger nej, og så bliver du skuffet og ked af det.
Så jeg vil opfordre dig til at overveje, hvad du synes, der er bedst for dig. Vil du tage en chance, så sig det, vil du helst ikke løbe risikoen,så lad være og fortsæt, som I plejer.
I er to sårbare unge, der har fundet hinanden. Det er rigtig dejligt for jer begge. Du skriver ikke noget om, hvilken form for hjælp du eller S får, men måske kunne I have glæde af at kende det rådgivningstilbud, der hedder www.Headspace.dk Det er et anonymt, gratis tilbud til alle mellem 12-25, der er rådgivning i 15 byer landet over. Her kan man få rådgivning både på telefon, chat, SMS og brevkasse. Der er også mulighed for samtaleforløb med en rådgiver.  Måske skulle I sammen kigge på det tilbud og se, om det er noget for dig eller hende.
Kærlig hilsen BørneTelefonen