Depression??

Hej bb…

Jeg er en pige på 12 og jeg tror jeg har depression…

Jeg har taget flere teste på nettet, (jeg ved godt at de ikke kan vudere det præcist) og de siger allesammen, at jeg lider af svær depression.

Jeg har meget nedsat appetit, er meget ked/nedtrykt næsten hele tiden, er meget negativ, jeg er meget ukoncentreret og har svært ved at koncentrere mig, er meget stille i forhold til hvad jeg normalt plejer at være og her på det sidste har jeg haft selvmordtanker…

Jeg har fortalt om mine selvmordstanker til mine to meget nære (drenge)venner og min dejlige kæreste<3

De har flere gange spurgt mig hvorfor, og det er lidt svært at forklare når jeg ikke selv har en “rigtig” grund.

Jeg føler bare ikke at livet er værd at leve…

Og jeg er bange for, at hvis jeg fortæller det til min kæreste, vil han tro, at jeg ikke elsker ham, MEN DET GØR JEG VIRKELIG. Ham og skolen er faktisk de eneste grunde til, at jeg stadig lever (og så det at jeg ikke har modet til at tage mit liv)

Men min kæreste har flere gange sagt at jeg skal sige det til en voksen, og jeg har sagt at jeg måske vil sige det til vores lære L. Men hvordan fortæller man sin lære, at man har selvmordstanke og måske også depression??

Jeg er ikke særlig bange (og så alligevel lidt) for at fortælle det til vores lære, jeg er mere bange for at mine forældre for det at vide..

Hvad skal jeg gøre?.
Og hvordan fortæller jeg det til L.???

Hilsen den meget triste pige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12.

Det lyder til at du ikke har det helt godt. De symptomer, du beskriver kan også handle om andre ting. Uanset om det er en depression eller ej, er det vigtigt, at du bliver hjulpet til at få det bedre.

Det er dejligt, at  du har en sød kæreste og nogle tætte venner. Det lyder som om de er omsorgsfulde og giver nogle gode råd. At tale med din lærer, om det, tænker jeg, er en rigtig god idé og det lyder til, at du har tillid til læreren vil lytte til dig og hjælpe dig. Det kan også være, at det er lettere for dig at skrive det ned og give læreren et brev eller en mail på intra? Du kan også overveje at vise dit brev og mit svar til din lærer.

Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs ved tanken om at din lærer vil tale med dine forældre. Måske er du bange for at gøre dem bekymrede eller nervøs for, at de ikke vil forstå? Jeg tænker, at der er grund til bekymring. Du er 12 år gammel og beskriver dig selv som en pige, der er nedtrykt og har selvmordstanker. Når man har det sådan, er det vigtigt at man får talt med nogen, man stoler på og at ens nærmeste ved, at man skal passes særligt godt på. Måske kan du overveje om det ville være hjælpsomt for dig at tale med dine forældre om det sammen med din lærer?

Her til sidst vil jeg blot sige til dig, at selvom du måske føler, at du er den eneste der har det sådan. Så er der desværre mange børn og unge, der har det svært. Du er derfor hverken anderledes eller mærkelig. Du har taget første skridt og skrevet herind – det er virkelig modigt og jeg håber at mit svar giver dig modet til at gå videre og tale med enten din lærer eller dine forældre.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.